• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: کسی صلاحیت انحلال نظام جمهوری را ندارد

غنی: کسی صلاحیت انحلال نظام جمهوری را ندارد

 رئیس جمهور غنی با بیان اینکه موفقیت انتخابات بقای ملت است، گفت: هیچ کسی صلاحیت انحلال جمهوریت را ندارد.

«اشرف غنی» رییس جمهور روز گذشته(پنجشنبه) در سلسله نشست‌های مشورتی صلح با معاونین و رؤسای کمیته‌های مختلف لویه جرگه مشورتی صلح، موفقیت انتخابات را بقای ملت، قانون اساسی و نظام جمهوری خوانده و تاکید کرد هیچ کسی صلاحیت انحلال جمهوریت را ندارد.

به نوشته ارگ،  غنی افزود: موفقیت انتخابات را بقای ملت، قانون اساسی و نظام جمهوریت خواند و گفت که باوجود فشارهای زیاد، با حمایت مردم انتخابات را برگزار کردیم. وی باتاکید گفت که هیچ کسی صلاحیت انحلال جمهوریت را ندارد.

رئیس جمهور غنی ادامه داد: در پنج سال گذشته در بخش‌های مختلف، ظرفیت ایجاد شده است و اگر قشر سیاسی متحد می‌بودند، دو یا سه برابر دیگر، ظرفیت‌ها افزایش می یافت. وی افزود که در پنج سال آینده هشتاد درصد آب‌های افغانستان مدیریت خواهند شد.

وی گفت: ما دوست و دشمن دائمی نداریم، اما منافع دائمی داریم که نه تنها برای ما ارزش دارد، بلکه حراست از آن وظیفه ما است. وی افزود که روابط قطع‌شدۀ کشور با آسیای مرکزی را در پنج سال گذشته به صورت اساسی احیا کردیم.

غنی خاطرنشان کرد که لویه جرگه مشورتی صلح، نقشه راه را ایجاد کرد و پروسه صلح هدف نه، بلکه وسیله است. هدف ما از بین بردن خشونت و تامین صلح است و این کار به شعار نه، بلکه با برنامه می شود.

وی گفت: تیم مذاکره کننده صلح باید نظر واحد داشته باشد و صلاحیت‌های آن از سوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان مشخص می‌گردد.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌گردد که کمیسیون انتخابات نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده و بر اساس آن محمداشرف غنی برنده انتخابات اعلام شده است اما شماری از ستادهای انتخاباتی این نتیجه را نپذیرفته و خواهان ابطال آن شده اند و شمار دیگر آنان خواهان ایجاد حکومت ملی مشارکتی شده‌اند.

  پربازدید ترین