• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دوستم بازهم مورد توجه قدرت ها؛ منتظر معامله دیگر کشور ها در امور داخلی افغانستان باشید!

دوستم بازهم مورد توجه قدرت ها؛ منتظر معامله دیگر کشور ها در امور داخلی افغانستان باشید!

جنرال دوستم معاون اول اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری گذشته که هرگز نتوانست غنی را تحمل کند، اینبار نیز خودمختاری اعلام کرده و جورجان را مرکز فعالیت خود ساخته است.
او به ولایات شمالی کشور اعلام کرده که منتظر معرفی والی های جدید از جانب وی باشند.

این درحالی است که کمیسیون انتخابات پس از نزدیک به پنج ماه اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و عبدالله و همراهان وی نپذیرفته و اعلام حکومت موازی نموده اند.

اتحادیه اروپا، هندوستان و کویت تا کنون برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری را به اشرف غنی تبریک گفته اند. اما دیگر کشورها از جمله آمریکا، انگلستان و عربستان که از حامیان غنی بوده اند تا کنون سکوت کرده و از اظهار نظر در اینباره خودداری کرده اند.
اما مایک پمپیو وزیر خارجه آمریکا در اینباره گفته است: من هیچ چیزی برای گفتن درباره انتخابات افغانستان ندارم و ما نتایج انتخابات را از نزدیک دنبال می کنیم. میخواهیم مطمین شویم که همه چیز درست است.

از جانب دیگر گزارش می رسد که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تلفنی برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری را به عبدالله و جنرال دوستم تبریک گفته است.
در همین حال، گزارش هایی از جوزجان و نزدیکان جنرال دوستم بگوش می رسد که وی با اعلام موضعگیری مقابل اشرف غنی و انتخابات تقلبی و جعلی در افغانستان، مورد حمایت برخی دیگر از کشورها قرار گرفته است.
کشورهایی که تا کنون از موضعگیری جنرال دوستم حمایت کرده اند، ترکیه، ازبکستان و ترکمنستان بصورت رسمی و کشورهایی چون روسیه، چین، کوریای شمالی، تاجیکستان و اندونیزی بصورت ضمنی هستند.

در همین حال، یک گزارش دیگری از جوزجان به دست ما رسیده است که حکایت از آمادگی ها برای میزبانی از سران برخی کشور ها در این ولایت شمالی دارد.
گفته می شود که وزیر خارجه آمریکا، نماینده فوق العاده رییس جمهور ترکیه، وزیر امور داخله ازبکستان، معاون وزیر خارجه ترکمنستان و نماینده ای از چین قرار است طی چند روز آینده وارد جوزجان شده و با جنرال دوستم پیرامون حکومت آینده تبادل نظر نمایند.

در این میان، خلیلزاد هم آرام ننشسته و شبانه روزی در تلاش است تا بنوعی دیگر یا عبدالله را فریب دهد و یا مانند انتخابات گذشته با وی معامله کند.
به همین منظور، برای آرام کردن جنرال دوستم، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان از جنرال دوستم درخواست ملاقات کرد اما وی نپذیرفت. خلیلزاد همراه با اسکات میلر فرمانده نظامیان امریکایی و ناتو در افغانستان به دیدار باتور دوستم فرزند ارشد جنرال دوستم در کابل رفتند و از وی خواستند که پدرش را راضی کند تا با دریافت امتیازاتی کنار اشرف غنی قرار بگیرد.

در هر صورت باید منتظر ماند و شاهد معامله دیگر کشورها در امور داخلی افغانستان بود تا آنان برای ما و آینده این سرزمین برای غارت بیشتر برنامه ریزی کنند.

  پربازدید ترین