• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلی: ما شورش گر نیسیتم، در برابر تقلب ایستاده ایم

خلیلی: ما شورش گر نیسیتم، در برابر تقلب ایستاده ایم

رهبر حزب وحدت اسلامی با تقلبی‌خواندن نتایج نهایی انتخابات می‌گوید که مردم افغانستان در مقابل این تصمیم کمیسیون‌های انتخاباتی ایستاده‌اند و به کسی اجازه نخواهند داد تا با رأی تقلبی فرمانروایی کند.

کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی امروز (جمعه، دوم حوت) در نشستی در کابل گفت که مردم افغانستان انتظار داشتند تا انتخابات ریاست جمهوری بهتر از انتخابات مجلس نماینده‌گان برگزار شود، اما خلاف انتظار عمومی، این انتخابات نیز با تقلب گسترده همراه بود.

آقای خلیلی از همکاران بین‌المللی افغانستان، به‌ویژه ایالات متحد آمریکا خواست که از حالت «تماشاگر اوضاع» بیرون بیایند و از میان مردم و ارگ، یکی را انتخاب کنند.

آقای خلیلی از اعلام حکومت «همه‌شمول» از سوی تیم ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله حمایت کرد و گفت که در پای «فیصلۀ» خود برای همیشه خواهیم ماند. او دلیل حمایتش از اعلام حکومت همه‌شمول از سوی آقای عبدالله را ایستادن در برابر تقلب عنوان کرد.

او خواستار باطل شدن نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان شد و گفت، در غیر صورت حکومت «همه‌شمول» تشکیل خواهد شد و هیچ کسی جلو آن را گرفته نمی‌تواند.

رهبر حزب وحدت اسلامی از سکوت معنادار نهادهای بین‌المللی انتقاد کرد و گفت که نهادهای بین‌المللی رفتاری را در مقابل نتایج نهایی انتخابات پیش گرفته‌اند که عین رفتار را در انتخابات مجلس نماینده‌گان داشتند.

خلیلی در بارۀ سکوت نهادهای بین‌المللی تصریح کرد: «ما گله‌‎مندیم که شما انتخابات پارلمانی را شاهد بودید و صدا بلند نکردید. ما آرزو داشتیم که در برابر تقلب‌های بسیار عریان و روشن انتخابات ریاست جمهوری ایستاده شوید و مخالفت کنید، اما بازهم تماشاگر بودید. موضع ما روشن است. ما شورش‌گر نیستیم، فقط در برابر تقلب ایستاده‌ایم.»

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی و یکی از اعضای ارشد تیم ثبات و همگرایی نیز در این نشست گفت که «بر اساس محاسبۀ شرکت درملوگ و آرای واقعی مردم» تیم ثبات و همگرایی برندۀ انتخابات ششم میزان است. او از تشکیل حکومت «همه‌شمول» به رهبری داکتر عبدالله در آیندۀ نزدیک خبر داد.

کمیسیون مستقل انتخابات پس از پنج ماه تأخیر روز (سه‌شنبه، بیست‌ونهم دلو) محمد اشرف غنی را پیروز نهایی انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله به عنوان رقیب جدی آقای غنی این نتیجه را نپذیرفت و گفت که حکومت «همه‌شمول» تیم ثبات و همگرایی را تشکیل خواهد داد.

  پربازدید ترین