• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خواست امریکا از غنی؛ مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به تعویق بیانداز

خواست امریکا از غنی؛ مراسم تحلیف ریاست جمهوری را به تعویق بیانداز

مقامات آمریکایی از اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خواسته اند تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری اش را به تعویق بیاندازد زیرا این مراسم میتواند اختلاف های انتخاباتی را شعله ور کند و همچنان پروسه صلح به رهبری امریکا را به خطر بیاندازد.

امریکا نگران است که تنش‌های انتخاباتی میان آقای غنی و داکتر عبدالله عبدالله که او نیز برای برگزاری مراسم تحلیف آمادگی می‌گیرد، تلاش‌های صلح را با خطر مواجه سازد به همین خاطر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که از هفته‌ی گذشته بدینسو در کابل به سر می‌برد، تلاش دارد تا آقایان غنی و عبدالله را از برگزاری مراسم تحلیف منصرف کند.

این در حالی است که دوره‌ی کاهش خشونت میان طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان وارد چهارمین روزش شده است. قرار است این دوره تا پایان روز جمعه آینده ادامه یابد.

همچنان قرار است توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان در دهم حوت امضا شود، توافقی که راه را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باز می‌کند.

 مقامات می گویند که اگر یک هیأت همه‌شمول برای مذاکره با طالبان از سوی حکومت افغانستان تشکیل شود، تنش انتخاباتی میان آقایان غنی و عبدالله بر روند مذاکرات صلح سایه می‌اندازد.

به نظر می‌رسد که متحدان ناتو نیز نگرانی مشابه دارند.

نیکولاس کی، نمایندۀ ملکی ناتو روز دوشنبه 24 فبروری خواستار آرامش، گفتگو و سازش همه رهبران سیاسی افغانستان شد و تاکید کرد که به روند صلح و وحدت ملی باید اولویت داده شود.

چین نیز از توافق "احتمالی" امریکا و طالبان استقبال و اما تاکید کرده است که خروج قوای خارجی از افغانستان باید به گونه‌ای باشد که "خلای امنیتی" را ایجاد نکند.

قصر سفید و وزارت خارجه امریکا تا کنون به پرسش‌های رویترز در این مورد جواب نداده و سفارت افغانستان در واشنگتن نیز از تبصره در این مورد خودداری کرده است.

  پربازدید ترین