• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گیلانی: تنش های انتخاباتی، افغانستان را از مسیر صلح دور می سازد

 گیلانی: تنش های انتخاباتی، افغانستان را از مسیر صلح دور می سازد

رهبر حزب محاذ ملی، تأکید می‌کند که تنش‌های ناشی از اعلام نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، افغانستان را از مسیر صلح دور می‌سازد.

سیدحامد گیلانی، روز سه‌شنبه (6 حوت) در یک نشست خبری، گفت که محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، باید از منافع شخصی خود دست برداشته و در راستای برقراری صلح و ثبات دائمی در افغانستان تلاش کنند.

او افزود: «در حال حاضر، وضعیت سیاسی نگران‌کننده است و اگر راه حلی برای آن پیدا نشود، وارد بحران عمیقی خواهیم شد که دست‌آوردهای 18 سال گذشته را با خطر مواجه خواهد کرد. برای میزبانی از آقای غنی و آقای عبدالله، آماده‌ایم و می‌خواهیم که هر دو طرف با هم نشسته و مشکلات خود را حل بکنند.»

آقای گیلانی، تأکید کرد که اگر تنش‌های سیاسی شدت یابد، فرصتی که برای برقراری صلح در افغانستان پیش آمده، از بین خواهد رفت.

نتیجه‌ی نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری، روز سه‌شنبه (29 دلو) اعلام شد که بر اساس آن، محمداشرف غنی، با به دست آوردن 50٫64درصد آرا، برنده‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری شناخته شده است.

عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخابا‌تی ثبات و همگرایی، گفته است که کمیسیون‌های انتخاباتی «خیانت ملی» را مرتکب شده‌اند. او افزود که نتیجه‌ی انتخابات را نمی‌پذیرد و یک حکومت همه‌شمول (حکومت موازی) را تشکیل خواهد داد.

آقای عبدالله، در چند روز گذشته، دست به اقدام‌هایی زده و برای ولایت‌های جوزجان و سرپل، والی معرفی کرده است.

این همه در حالی است که قرار است تا چند روز دیگر، توافق‌نامه‌ی صلح میان ایالات متحده‌ی امریکا و طالبان به امضا برسد و دو هفته بعد از آن، روند مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و نمایندگان طالبان، آغاز شود.

  پربازدید ترین