• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بازگشت بی سابقۀ مهاجرین از ایران به کشور

بازگشت بی سابقۀ مهاجرین از ایران به کشور

 با گسترش شیوع ویروس کرونا در ایران، وزارت مهاجرین و عودت‌ کنندگان می‌گوید که بازگشت پناهجویان از ایران به افغانستان به گونۀ داوطلبانه افزایش یافته است.
 
بر اساس معلومات این وزارت، تنها در دو روز گذشته 16687پناهجو از ایران وارد افغانستان شده اند.
 
محمد رضا باهر؛ معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان  می گوید که  7700 نفر روز چهارشنبه و 8987 نفر دیگر روز پنجشنبه از مرزاسلام قلعه وارد کشور شده اند.
 
آقای باهر افزود: "پس از شیوع ویروس کرونا در ایران تعداد برگشت‌کنندگان شدیداً از آن کشور افزایش یافته است، یعنی نسبت به آماری که پیش از این بگونۀ عادی داشتیم تعداد برگشت کنندگان از ایران، شش تا هفت برابر افزایش را نشان می‌دهد".
 
معاون سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افزود که پناهجویان از افزایش شیوع کروناویروس در ایران نگران اند و به همین دلیل روند برگشت دواطلبانۀ آنان به افغانستان افزایش یافته است.
 
از میان 160 فرد مشکوک مبتلا به کروناویروس در افغانستان هفت مورد آن در ولایت‌های هرات و سمنگان مثبت شناسایی شده اند که به گفته وزارت صحت افراد مبتلا به این ویروس از ایران برگشته بودند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که در یک هفته اخیر بیشترین تعداد مهاجر از ایران برگشته اند. مجموع کسانی که در سه ماه اخیر از ایران به افغانستان برگشته اند، به بیش از 83 هزار نفر می‌رسد.
 
این سازمان گفته است که به دلیل نگرانی از شیوع کرونا در ایران، موج بازگشت مهاجران افغان از ایران ادامه می‌یابد.
 
در ایران تا روز پنج شنبه، دوازدهم مارچ، بیش از ده هزار مورد ابتلا به کرونا و 429 واقعه مرگ ناشی از آن ثبت شده است.
 
هرچند تیم‌های صحی به منظور بررسی و کنترل مبتلایان احتمالی به بیماری کووید-19 در بندر اسلام قلعه هرات فعالیت دارند، اما بازگشت سیلی عظیم از مهاجرین افغان از کشور ایران، نگرانی‌های بزرگی را در قبال داشته است.
 
به گفته کارشناسان نبود امکانات لازم لابراتواری، عدم آگاهی مردم از بیماری کووید-19 و احتمالاَ نتیجه نادرست نمونه‌های مشکوک این بیماری در کابل از دلایل پایین بودن آمار مبتلایان به بیماری کرونا در افغانستان است. لذا احتمال چند برابر شدن تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در افغانستان طی روزهای آینده دور از انتظار نخواهد بود.

  پربازدید ترین