• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: کاهش کمک های امریکا تأثیری بر بخش های کلیدی نخواهد داشت

 غنی: کاهش کمک های امریکا تأثیری بر بخش های کلیدی نخواهد داشت

محمداشرف غنی، تأکید می‌کند که کاهش کمک‌های ایالات متحده‌ی امریکا، تأثیر مستقیمی بر بخش‌ها و سکتورهای کلیدی افغانستان نخواهد داشت.

آقای غنی، پس از چاشت روز سه‌شنبه (5 حمل) در یک پیام ویدیویی گفت: «ما از کمک‌های امریکا که تا کنون به دولت و ملت افغانستان انجام داده است، ممنونیم. دولت‌ها همیشه برای حالات احتیاطی برنامه دارند و ما نیز، برنامه‌هایی را از قبل طرح کرده بودیم. من به خاطر کمبود کمک‌های امریکا، تمام ابعاد بودجه‌ی ریاضتی را مطالعه می‌کنم.»

او، به مردم افغانستان اطمینان داد که کاهش کمک‌های امریکا، تأثیر مستقیمی بر بخش‌ها و سکتورهای کلیدی افغانستان نخواهد داشت و تلاش خواهد شد تا با روش ریاضتی و جستجوی منابع بدیل، خلاهای ایجاد شده دوباره پُر شود.

آقای غنی، گفت: «برای ما، حفظ جان ملت، حفظ قیمت‌ها، ارائه و عرضه‌ی خدمات و فعال نگه‌داشتن دستگاه دولت و جمهوریت، مهم و حیاطی است. در این بخش‌ها هیچ تأثیری روی زندگی مردم رونما نخواهد شد. امریکا هنوز این کمک‌ها را قطع نکرده؛ بلکه مشروط ساخته، تلاش می‌کنیم از راه گفت‌وگو و مذاکره قناعت‌شان را حاصل کنیم.»

او خاطرنشان کرد که روز دوشنبه (4 حمل) با عبدالله عبدالله، گفت‌وگو کرده و با او، در مورد ایجاد حکومت همه‌شمول مشوره کرده است. آقای غنی گفت، نقش بزرگ در روند صلح به عبدالله عبدالله و جاسازی تیم ثبات و همگرایی در کابینه، از وعده‌هایی بوده که به آقای عبدالله داده است.

آقای غنی تصریح کرد: «هرچند وعده دادم، اما آقای عبدالله بر تغییر در قانون اساسی تأکید داشت. او خواستار همه‌چیز در یک شب است که کاملا در مغایرت با قانون اساسی افغانستان قرار دارد. من به عنوان یک فرد نمی‌توانم تا در قانون اساسی تغییرات بیارم. برای هر خواست معقولی که در مغایرت با قانون نباشد، آماده‌ام.»

آقای غنی، گفت که تعهد او برای ساختن حکومت فراگیر، متشکل از تمام جناح‌های سیاسی، قومی، زبانی، مذهبی و جنسیتی پابرجاست و روی آن کار می‌کند. او تأکید کرد که تجربه‌ی حکومت‌های گروهی و سمتی در افغانستان ناکام است و ما دنبال تجربه‌های ناکام نیستیم.

او، بار دیگر از گروه طالبان خواست تا به خواست عالمان دینی، توجه کرده و برای نجات مردم از ویروس کرونا، تن به آتش‌بس دهد. آقای غنی، از گروه طالبان خواست تا به مردم، اجازه‌ی دست‌رسی به خدمات صحی را بدهد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا، روز دوشنبه (4 حمل) در یک سفر غیرمنتظره وارد کابل شد و با غنی و عبدالله، دیدار کرد. گفته می‌شود که تلاش‌های او برای توافق میان غنی و عبدالله، بی‌نتیجه پایان یافت.

با این حال، وزارت خارجه‌ی ایالات متحده، عدم توافق سیاسی میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله را تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا خوانده و تأکید کرده است که کمک‌های این کشور به افغانستان، در سال جاری میلادی یک میلیارد دالر کاهش خواهد یافت.

این وزارت، افزوده است، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، در راستای تشکیل حکومت همه‌شمولی که به چالش‌های حکومت‌داری، صلح و امنیت رسیدگی کند، ناکام بوده‌اند.

وزارت خارجه‌ی امریکا، گفته است که ناکامی رهبران افغان، به روابط کابل – واشنگتن صدمه زده است. «این ناکامی، بی‌حرمتی به آن افغان‌ها، امریکایی‌ها و شرکای ائتلافی شان است که جان و سرمایه‌ی خود را در تلاش برای ساختن یک افغانستان جدید از دست داده‌اند.»

این وزارت، تأکید کرده است که اگر رهبران افغان حکومت همه‌شمول تشکیل دهند، ممکن است ایالات متحده از آن حمایت کرده و در بازنگری‌های خود تجدید نظر کند.

عبدالله عبدالله، رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی نیز گفته است که سفر مایک پومپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا به کابل، فرصتی را برای حل بحران موجود در افغانستان، ایجاد کرده بود؛ اما «متأسفانه» از این فرصت استفاده‌ی خوبی صورت نگرفت.

  پربازدید ترین