• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شاهین: گفتگوهای دولت و طالبان درباره تبادل زندانیان امروز آغاز می شود

شاهین: گفتگوهای دولت و طالبان درباره تبادل زندانیان امروز آغاز می شود

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر از آغاز گفتگو های این گروه با دولت درباره تبادل زندانیان خبر داده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام تویتری گفته است که تیم‌های تخنیکی رهایی زندانیان دو طرف حوالی ساعت 12:30 دقیقه امروز چهارشنبه به وقت دوحه از طریق کنفرانس ویدیویی باهم صحبت خواهند کرد.

شاهین همچنان نوشته است که هیأت‌های صلیب سرخ، امریکا و قطر نیز در این کنفرانس ویدیویی حضور خواهند داشت.

او گفته است که در این کنفرانس در مورد زمینه‌ سازی برای رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان و زندانیان دولت بر اساس توافق‌نامه‌ی صلح آمریکا و این گروه، گفت‌وگو می‌شود.

ایالات متحده و و طالبان به تاریخ دهم حوت سال گذشته خورشیدی توافق‌نامه صلح امضا کردند.

بر اساس این توافق‌نامه، نیروهای خارجی، افغانستان را ترک خواهند کرد و طالبان نیز وارد مذاکره با دولت افغانستان خواهند شد.

قرار بود مذاکرات دولت و طالبان در 20 حوت سال گذشته آغاز شود؛ اما طالبان آغاز این مذاکرات را مشروط به رهایی 5 هزار زندانی این گروه کرده‌اند.

اشرف غنی؛ رییس ‌جمهوری یک روز پس از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان با رهایی زندانیان طالبان مخالفت کرده و گفت که سرنوشت زندانیان در اختیار دولت است نه امریکا.

اخیرا اما پس از تلاش‌ها و فشارهای آمریکا، آقای غنی دستور رهایی بخشی از زندانیان طالبان را صادر کرد و در عین حال گفت که طالبان باید تضمین بدهند که زندانیان رها شده دوباره به میدان جنگ برنمی‌گردند؛ اما طالبان گفتند که چنین تضمینی نمی‌دهند.

با این حال تاکنون زندانیان طالبان در بند دولت هستند و چندی پیش شورای امنیت ملی اعلام کرد تا زمانی که طالبان تضمین ندهند، زندانیان رها نخواهند شد.

نخستین گفت‌وگوی مستقیم دولت با طالبان در سوم حمل از طریق ویدیو کنفرانس انجام شده بود.

در آن ویدیو کنفرانس، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌ی دولت قطر نیز حضور داشتند. به گفته‌ی خلیل‌زاد، امریکا و قطر این کنفرانس ویدیویی را تسهیل کرده‌اند.

دفتر شورای امنیت ملی در اعلامیه‌ای گفته بود که در این کنفرانس روی تمامی ابعاد کاهش خشونت، مذاکرات مستقیم، آتش‌بس دایمی و وسیع در کشور و ایجاد فضای مناسب برای رهایی زندانیان بحث شده است.

سهیل شاهین اما در رشته‌ توییتی گفته بود که در این کنفرانس ویدیویی تنها در مورد رهایی زندانیان گفت‌وگو شده است. او همچنان نوشته بود که گفت‌وگو در مورد موضوعات دیگر در مذاکرات میان افغان‌ها صورت می‌گیرد.

  پربازدید ترین