• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرونا؛ اگر به دایکندی توجه نشود به «قربان گاه انسانی» تبدیل خواهد شد

کرونا؛ اگر به دایکندی توجه نشود به «قربان گاه انسانی» تبدیل خواهد شد

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی کارزاری را زیر نام «نجات دایکندی» از شیوع ویروس کرونا به راه‌ انداخته‌اند. این کمپین به دنبال فوت یک زن 65 ساله مبتلا به ویروس کرونا شکل گرفته است و فعالان این کمپین هشدار می‌دهند که اگر به وضعیت دایکندی توجه نشود، این ولایت به قربان‌گاه انسانی تبدیل خواهد شد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که نتیجه آزمایش کرونای این زن 65 ساله پس از نُه روز مشخص شده است.

به گفته کاربران شبکه‌های اجتماعی، نبود مرکز تشخیص کرونا در دایکندی که شاهد حضور سیل‌آسای مهاجران بازگشته از ایران است، به زودی این ولایت را در فاجعه فرو خواهد برد.

سرور سروش از خبرنگاران محلی دایکندی، در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته است، اولین قربانی ویروس کرونا در دایکندی،‌ به دلیل نبود مرکز تشخیص و طولانی بودن این روند فوت کرده است.

به گفته او، نُه روز زمان برده است تا نتیجه آزمایش کرونای او از کابل اعلام شده است.

این خانم شام‌گاه روز پنج‌شنبه، چهاردهم حمل، لحظاتی پس از آن‌که ابتلای او به ویروس کرونا تأیید شد، در دایکندی در شفاخانه در گذشت. او سابقه سفر به ایران داشت. اسحاق‌علی درمان، رییس صحت عامه دایکندی، به روزنامه 8صبح گفت که این خانم از بیماری‌ «کلیوی» نیز رنج می‌برد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند: «اگر لابراتوارِ تشخیصِ کرونا به ولایت دایکندی اختصاص داده ‌نشود، کم‌بودِ امکانات، منظم‌نبودنِ سیستم ترانسپورتی برای ارسال خون افراد مشکوک به ‌ویروسِ کرونا در کابل، ازدحام و واسطه‌گرایی بالای سیستم مرکزی تشخیصِ کرونا در کابل، فقر و فروپاشی نظم بازار/کالا، همه و همه دایکندی را به ‌قربانگاه انسانی مبدل خواهد کرد.»

فعالان کارزار «نجات دایکندی» از مردم خواسته‌اند پیش از این‌که ولایت دایکندی به «قربان‌گاه انسانی» تبدیل شود، از دولت بخواهند که مرکز تشخیص ویروس کرونا را در این ولایت فعال و تجهیز کند.

تاکنون سه نفر در ولایت دایکندی به ویروس کرونا مبتلا شناسایی شده‌اند. در این ولایت یک زن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در گذشته و یک نفر دیگر بهبود یافته است.

وزارت صحت عامه در حال حاضر چهار مرکز تشخیص ویروس کرونا را در ولایت‌های هرات، ننگرهار و کابل فعال کرده است.

این وزارت گفته است که به زودی مراکز دیگری را نیز فعال خواهد کرد تا زمینه تشخیص ویروس کرونا افزایش یابد.

شمار مجموعی افراد مبتلا به ویروس کرونا در کشور به 299 نفر رسیده است. وزارت صحت عامه مرگ شش نفر را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا تأیید کرده است. هم‌چنان 12 نفر دیگر پس از ابتلا به ویروس کرونا بهبود یافته‌اند.

  پربازدید ترین