• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قرار است مرزهای پاکستان برای سه روز به روی افغان ها باز شود

قرار است مرزهای پاکستان برای سه روز به روی افغان ها باز شود

وزارت خارجه‌‎ی پاکستان اعلام کرده است که گذرگاه‌‎های تورخم و و سپین بولدک – چمن را برای سه روز باز خواهد کرد.

در اعلامیه‌ی وزارت خارجه‌ی پاکستان که امروز (شنبه، 16 حمل) منتشر شده، آمده است که این تصمیم به درخواست حکومت افغانستان و به دلایل بشردوستانه گرفته شده است تا شماری از افغان‌هایی که در پاکستان حضور دارند، بتوانند به کشورشان برگردند.

عاطف مشعل، سفیر افغانستان در پاکستان نیز در تویتی گفته است که این دو گذرگاه از ششم تا نهم ماه جاری میلادی به‌گونه‌ی یک‌طرفه باز خواهد بود. آقای مشعل همچنان نوشته است که در جریان این سه روز، همه روزه حدود یک‌هزار نفر از پاکستان به افغانستان خواهند آمد.

این گذرگاه‌ها در حالی به‌طور یک‌طرفه باز شده است که چند روز پیش محمداشرف غنی با جنرال قمر جاوید بجوا، رییس ستاد ارتش پاکستان در این مورد تلفنی صحبت کرده بود.

پاکستان اوایل ماه مارچ میلادی گذرگاه‌هایش با افغانستان را به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا مسدود کرده بود. این امر سبب شد تا شماری از افغان‌هایی که برای درمان به پاکستان رفته بودند، در آن کشور گیر بمانند.

چندی پیش گذرگاه چمن – سپین بولدک پس از دو هفته از سوی پاکستان تنها به‌روی کالاهای تجاری باز شد. عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان اعلام کرده بود که کشورش متعهد به حمایت از مردم افغانستان است و به این دلیل گذرگاه را باز کرده است.

در افغانستان تا کنون 299 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان 13 نفر بهبود یافته و هفت نفر دیگر جان داده‌اند.

اخیرا وزارت صحت عامه گفته است که گسترش ویروس کرونا در حال افزایش است. این وزارت از مردم خواسته است که برای جلوگیری و مبارزه با این ویروس بسیج شوند.

  پربازدید ترین