• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مسوولان امنیتی کابل به دلیل غفلت وظیفه ای در حمله بر مصلی مزاری به لوی سارنوالی معرفی شدند

مسوولان امنیتی کابل به دلیل غفلت وظیفه ای در حمله بر مصلی مزاری به لوی سارنوالی معرفی شدند

هیأت حقیقت‌یاب مجلس نماینده‌گان برخی از مسوولان امنیتی، از جمله فرمانده پیشین پولیس و رییس امنیت ملی کابل را به دلیل غفلت وظیفه‌ای در هنگام حمله بر مراسم سالیاد شهید عبدالعلی مزاری «شهید وحدت ملی» به لوی سارنوالی معرفی کرده است.

این هیأت روز پنجشنبه (1 جوزا) در یک نشست خبری یافته‌های خود از چگونگی حمله بر مراسم گرامیداشت از بیست‌وپنجمین سال‌گرد شهادت شهید وحدت ملی را با رسانه‌ها شریک ساخت.
 
بر بنیاد گزارش هیأت؛ غفلت وظیفوی شماری از مقام‌های امنیتی در شانزدهم حوت سال گذشته، موجب شهادت بیش از 60 تن و زخمی شدن بیش از 100 تن شده‌است.
 
غلام حسین ناصری نماینده کابل در مجلس حین قرائت گزارش هیأت گفت که آنان تصمیم گرفته‌اند تا شماری از مقام‌های امنیتی را در پیوند به غفلت وظیفوی به سارنوالی معرفی کنند.
 
ناصری اضافه کرد که این افراد شامل قوماندان امنیه و معاون قوماندان امنیه کابل، رئیس امنیت ملی و معاون شهری ریاست کابل، مدیر زون 1 امنیت ملی، مسول زون پولیس ملی و مسول قطعه رجال برجسته می‌شوند.
 
او علاوه کرد که آمر حوزه ششم پولیس ملی همراه با مدیر جنایی و کارمندان مربوط به ساحه و آمر حوزه ششم امنیت ملی همراه با مدیر زون 3 و کارمند شرید این حوزه از مسوولین محلی اند که به سارنوالی معرفی شده‌اند.
 
او گفت که دو نفر سرباز مفرزه امنیت ملی که در بام ساختمان مربوطه بودند؛ اما هیچ عکس‌العمل نشان ندادند، با چوکیدار ساختمان و مسول رهنمایی معاملات مربوطه از دیگر افرادی اند که به سارنوالی معرفی شده‌اند.
 
ناصری گفت که بعد از تشکیل هیأت آنان جلسات متعددی با مسولین ستاد مردمی برگزاری مراسم، رئیس امنیت و قوماندان امنیه کابل، مسوولین حوزات پولیس و امنیت ملی ساحه و رئیس عمومی امنیت ملی کشور برگزار کرده‌اند. همچنین با تماس‌های مکرر نتوانسته اند تا جلسه‌ای را با سرپرست وزارت امور داخله برگزار کنند.
 
او خاطر نشان کرد که هیأت در این جلسات دریافتند که در سه نشست مسولین ستاد مردمی با مسولین حوزات امنیتی، مسولین زون امنیتی و قوماندان امنیه و رئیس امنیت کابل؛ آنان از تامین امنیت مراسم به مسوولین ستاد اطمینان داده اند.
 
ناصری اضافه کرد که رئیس امنیت و معاون قوماندان امنیه کابل؛ اما در جلسه با هیأت بیشتر مسولیت را متوجه حلقات پایین و مسولین محل کرده و از اجرات خود کدام اسناد در اختیار هیأت قرار نداده‌است.
 
براساس گفته‌های ناصری؛ رئیس امنیت و معاون قوماندان امنیه کابل تاکید کرده‌اند که آنان پلان تدابیری به مسولین زون، دو ماه قبل از مراسم داده‌اند و مسوولین زون برای آنان از تطبیق پلان اطمینان داده‌بودند.
 
ناصری اما گفت که در نشست هیأت با مسوولین حوزات پولیس و امنیت ملی؛ آنان تاکید کرده‌اند که مطابق پلان تدابیری داده شده اجراآت کرده و به مسوولین نیز کتبا گزارش داده‌اند؛ اما در این پلان تدابیری پلان تلاشی منازل نبوده است.
 
ناصری با اشاره به دیدار هیأت با رئیس عمومی امنیت ملی کشور، گفت که رئیس عمومی امنیت ملی نیز غفلت وظیفوی را پذیرفته و تاکید کرده است که این موضوع را به صورت جدی پی‌گیری می‌کند.
 
در همین حال مهدی راسخ نماینده میدان‌وردک و عضو هیأت بررسی کننده گفت که ریاست کابل و قوماندانی امنیه کابل پلان تدابیری داده‌اند؛ اما در پلان تدابیری پلان تلاشی منازل نبوده و سارنوال نیز معرفی نکرده‌اند.
 
راسخ اضافه کرد که مسوولین در ریاست کابل، قوماندانی کابل و زون به دلیل اینکه سارنوال معرفی نکرده و هدایت مشخص برای تلاشی منازل اطراف مصلی شهید مزاری نداده مقصر اند و به همین دلیل به سارنوالی معرفی شده اند.
 
راسخ علاوه کرد که مسولین حوزه امنیت ملی و پولیس ملی حوزه 6 و کارمندان مربوطه نیز به دلیل اینکه پاسپورت ساحه را دقیق کنترول و ارزیابی ننموده‌اند، به سارنوالی معرفی شده‌اند.
 
راسخ خاطر نشان کرد که دو ماه قبل از برگزاری مراسم یک فامیل از ولایت لغمان با ضمانت یک شرکت «جعلی» توسط رهنمای معاملات در این ساختمان جابجا شده؛ اما دو هفته قبل از برگزاری مراسم، این فامیل ساختمان را ترک کرده و مهاجمان را جایگزین خود کرده‌اند.
 
او یادآور شد که سه روز قبل از برگزاری مراسم، مهاجمان در میان فرش‌ها اسلحه و مهمات را به این ساختمان انتقال داده‌اند.
 
گفتنی است که حوالی ساعت 11:20 دقیقه‌ی پیش از ظهر روز جمعه (16 حوت) سال گذشته 3 مهاجم مسلح از ساختمان همجوار مصلی شهید مزاری، بر اشتراک کنندگان مراسم گرامیداشت از بیست‌وپنجمین سالیاد شهید وحدت ملی تیراندازی کردند.
 
وزارت امور داخله کشور پس از حدود شش ساعت از آغاز این تیراندازی اعلام کرد که حمله پایان یافته است.
 
یک‌روز پس از آن رهبران احزاب وحدت اسلامی افغانستان در یک نشست خبری شمار جانباختگان را 70 نفر و تعداد زخمی‌ها را بیش از 80 تن اعلام کردند.
 
به دنبال آن به تاریخ 20 حوت 1398 هیأت هفت نفری تحت ریاست توفیق وحدت با عضویت عارف رحمانی، حاجی حفیظ جلیلی، عبدالکریم کریمی، مهدی راسخ، غلام حسین ناصری و زهره نوروزی از سوی کمیسیون امنیت داخلی مجلس برای بررسی حمله تروریستی 16 حوت تشکیل شد.

  پربازدید ترین