• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش تند مردم هرات به پایین آوردن بیلبوردهای روز قدس توسط شهرداری

واکنش تند مردم هرات به پایین آوردن بیلبوردهای روز قدس توسط شهرداری

همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان چهره‌های خدوم، فعالین فرهنگی و سیاسی، آگاهان امور دینی و عقیدتی با هم‌فکری و هم‌یاری یکدیگر به بهترین نحو ممکن از آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که به روز جهانی قدس مسمی می‌باشد تجلیل و گرامی‌داشت به عمل می‌آورند. تجلیلی که تحت بهترین شرایط امنیتی برگزار می‌گردید.

اما در سال جاری با شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تجمعات، مسوولین در ریاست شورای اخوت اسلامی هرات که متشکل از نخبه‌های دینی، فرهنگی و سیاسی دو مذهب شیعه و سنی می‌باشد برنامه‌های روز جهانی قدس را به گونه‌ای متفاوت از جمله توزیع کمک، کنفرانس خبری و مسابقه کتاب‌خوانی برگزار کرده و فضای شهر با بیلبوردهایی از سخنان بزرگان ملی و محلی مزین گردید. اما این بیلبوردها در اقدامی نادر و غیرقابل پیش‌بینی پس از گذشت 48 ساعت توسط مامورین شهرداری به پایین کشیده شد. این امر واکنش بسیاری از آگاهان امور را در پی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ایوبی امام جماعت مسجد نبی اکرم (ص) در هرات می‌گوید که مردم افغانستان باید با تمام وجود از مردم مظلوم فلسطین حمایت و دفاع کنند.

وی در ادامه افزود: برای اولین بار در شهر هرات بیلبوردهای مختص به روز جهانی قدس که از طرف شورای اخوت اسلامی نصب گردیده بود پایین کشیده شده، قطعا دست‌هایی که در این کار دخیل هستند دشمنان اسلام‌اند که می‌خواهند مسئله فلسطین را مختص به یک جغرافیا و دولت خاص جلوه داده، اهمیت و جایگاه روز جهانی قدس را کم‌رنگ و پایین نشان بدهند.

به باور حجت الاسلام ایوبی، این حرکت دو علت عمده می‌تواند داشته باشد:
علت اول؛ عدم بصیرت و آگاهی است که یک عده از روی جهل گرفتار دام‌های دشمنان اسلام، استبکار جهانی، اسرائیل و آمریکا شده‌اند. و دلیل دوم که قطعا با برنامه و پلان مشخص این کار صورت گرفته، عاملین می‌خواهند مردم را از مسئله فلسطین و روز قدس دور بسازند.

وی تاکید نمود: باید این مسئله به طور جدی پیگیری شود و حلقات و اشخاصی که پشت صحنه این موضوع قرار دارند شناسایی و مورد بازپرس جدی قرار بگیرند.

این عالم دین با انتقاد از اینکه در سطح شهر بیلبوردها و تبلیغات زیادی از انواع برنامه‌های گمراه‌کننده چون ستاره افغان و تبلیغات نوشیدنی‌های خارجی به وفور دیده می شود چرا با تبلیغاتی که ریشه در اعتقادات مردم افغانستان دارد مخالفت صورت می‌گیرد. آیا ما برای فلسطین که پاره تن اسلام است نمی‌توانیم بیلبورد نصب کنیم؟ تا آگاهی بدهیم و هویت اسلامی را به مردم بفهمانیم؟

از سوی دیگر، داوود افشار، فعال امور سیاسی در هرات در این رابطه می‌گوید: برای من به عنوان یک شهروند و یک مسلمان این موضوع قابل هضم نیست که بلند کردن فریاد مظلومیت قدس شریف و آزادی آن چطور می‌تواند برای بعضی‌ها سنگین تمام بشود و آنها را وادار کند که بیلبوردهای نصب‌شده در سطح شهر را پایین بیاورند؟.

وی علاوه نمود: باید شورای اخوت اسلامی این مسئله را پیگیری نموده و ببینند که مشکل در کجاست و طالبِ توضیح از مجرای قانونی بشوند.

همچنین، سید هادی حجت بهشتی دانشجو و فعال فرهنگی، در واکنش به این اقدام شهرداری هرات می‌گوید که پائین کشیدن بیلبوردهای سخنان شخصیت‌های کشور در حمایت از فلسطین توسط هر حلقه و گروهی که صورت گرفته، بازی با اعتقادات مردم افغانستان است و به نحوی نشان‌دهنده این است که حلقات معین و مشخص و دست‌هایی در درون حکومت همسو با اسرائیل غاصب و مخالف آرمان آزادی فلسطین دارند کار و فعالیت می کنند.

وی تاکید می‌کند که مسئولین بلندپایه حکومتی بایستی این مسئله را پیگیری کنند و افرادی که چنین اقدام زشت و نابخردانه‌ای را انجام داده‌اند، توبیخ و تنبیه نمایند تا دیگر بار شاهد چنین حرکاتی نباشیم.

به باور من هرگونه تعلل و سهل انگاری در این قضیه، فاصله بین مردم و حکومت را افزایش داده و اقتدار آن را تضعیف می‌کند.

همچنان، جواد حسن‌زاده یک تن از شهروندان هرات می‌گوید که یک عده‌ای بدون آگاهی و درک درست از دین بیلبوردهایی که نشان‌دهنده حمایت بزرگان و نخبگان ما از مردم مظلوم فلسطین است را پایین کشیدند، این‌ها چی عقیده‌ای دارند؟ از این‌ها باید سوال کرد که آیا شما قبول ندارید که خداوند متعال در قرآن از اهمیت قدس چه فرموده و این روز از چه قداستی برخوردار است؟.

به باور وی، مطمئنا اگر همچو افرادی از دین اسلام آگاهی می‌داشتند دست به چنین عملی نمیزدند.

زرغون شاه یک تن از فعالین فرهنگی سیاسی در هرات می‌گوید: نمی‌دانم در چه مملکتی زندگی می‌کنیم، کشوری که به اسم جمهوری اسلامی افغانستان مسمی است اما حکومت آن با شعائر اسلامی مخالفت می‌ورزد!

وی افزود:حکومتی که به عقاید 99 فیصد این مملکت احترام نگذارد چطور می‌تواند تداوم پیدا کند و در قلوب ملت جای بگیرد. چه چیزی باعث شده است که در شهر هرات بیلبوردهای حمایت از بیت المقدس، قبله اول مسلمین جمع‌آوری شود؟ چرا حکومت خود را با خود ملت روبرو می‌کند؟ بنده حدس میزنم در این قضایا دست پنهانی وجود دارد.

  پربازدید ترین