• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور: موافقتنامه صلح به افراد و گروه‎ها نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد

رییس جمهور: موافقتنامه صلح به افراد و گروه‎ها نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد

رئیس جمهور اشرف غنی در پیامی به مناسبت عید فطر گفت که زنان افغانستان امروز در صف اول اجماع سیاسی در باره صلح قرار دارند، آنچنان که تمام سیاسیون نیز در یک صف قرار دارند و صلح یک خواسته ملی است و باید بدانیم که موافقتنامه صلح به افراد و گروه‎ها نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد.

محمداشرف غنی رئیس جمهور در اولین روز عید سعید فطر، با حضور داکتر داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه و سایر اعضای کابینه گفت که می‌خواهیم به حیث یک دولت مسئول یک قدم دیگرهم برداریم و اعلام کنیم که در رهایی زندانیان طالبان اقدامات جدی صورت خواهد گرفت، درعین حال به طالبان اعلام می‌کنیم که زندانیان قوای امنیتی و دفاعی کشور را به زودی رها سازند.
 
رییس جمهور همچنان افزود که "بعضی از حلقات به طالبان این فهم را داده که آتش‌بس موجب تضعیف آنها می‌شود و اگر آتش‌بس را به مدت طولانی رعایت کنند، وزن سیاسی خود را از دست خواهد داد، اما می‌خواهم، واضح بسازم که طالبان یک واقعیت جامعه افغانستان است و جایی که وزن‌شان تثبیت می‌شود، میز مذاکره است نه میدان جنگ."
 
رییس جمهور همچنان تاکید کرد که اعلام آتش‌بس موقف همیشگی دولت افغانستان است و این موضع گیری، نشانه قوت است، اما به هرصورت برنده اصلی صلح ملت افغانستان می‌باشد و جنگ جز بدبختی و بیچارگی خاصتا به زنان افغانستان، چیز دیگری را تا کنون بار نیاورده است.
 
وی تصریح کرد که زنان افغانستان امروز در صف اول اجماع سیاسی در باره صلح قرار دارند، آنچنان که تمام سیاسیون نیز در یک صف قرار دارند و صلح یک خواسته ملی است و باید بدانیم که موافقتنامه صلح به افراد و گروه‎ها نه، بلکه به مردم افغانستان تعلق دارد.
 
او از طالبان خواست که ملت افغانستان را بیشتر از این صدمه نزنند و بیان کرد امروز هر کسی که شهید و یا زخمی می‌شود، داغ دیگری بر پیکر ملت است که جبران نمی‌شود، افزون بر اینکه از نگاه شرعی، تمام علمای کرام به این نتیجه رسیدند که این جنگ مشروعیت ندارد، از این جهت راه حل اساسی شروع مذاکرات صلح است.
 
غنی همچنان بیان کرد که هیات مذاکره کننده صلح افغانستان حاضر است که فوراً گفتگو را آغاز کنند و این هیئت همه‌شمول متشکل از تمام افغان‌ها است و از ملت و دولت افغانستان نمایندگی خواهد کرد.
 
رییس جمهور همچنان ضمن قدردانی از داکتر داکتر عبدالله عبدالله که ریاست شورای عالی مصاحله را به عهده گرفته است تاکید کرد که افتخار داریم که امروز صف جمهوریت، صف واحد است.

  پربازدید ترین