• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس جمهور فرمان آزادی 2 هزار زندانی طالبان را امضا کرد

رئیس جمهور فرمان آزادی 2 هزار زندانی طالبان را امضا کرد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور فرمان آزادی 2 هزار تن از زندانیان طالبان را برای ابراز حسن نیت و تجلیل از عید رمضان امضا کرده است. ریاست جمهوری این اقدام را "گامی به سوی تامین صلح و ثبات دایمی" در افغانستان خوانده است.

براساس توافقنامه آمریکا و طالبان قرار است که 5 هزار زندانی طالبان از زندان‌ها و هزار زندانی دولت از سوی طالبان آزاد شوند. دولت تاکنون هزار زندانی و طالبان هم حدود 200 زندانی را آزاد کرده‌اند. حدود یک هفته پیش به دنبال شدت گرفتن خشونت‌‌ها، دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرد که روند آزادی زندانیان طالبان متوقف شده است.

ساعاتی پیش آقای غنی از پیشنهاد طالبان برای یک آتش بس سه روزه در جریان تعطیلات عید فطر که از یکشنبه شروع شده است استقبال کرد و به نیروهای دولتی دستور داده متقابلا آتش بس را رعایت کنند.

آقای غنی در توییتر نوشت: "من از آتش بس اعلام شده از سوی طالبان استقبال می کنم."

"به عنوان فرمانده کل قوا به نیروهای امنیت ملی کشور دستور داده ام آتش بس سه روزه را مراعات کنند و فقط اگر هدف حمله قرار گرفتند از خود دفاع کنند."

زلمی خلیلزاد نماینده آمریکا در مذاکرات با طالبان از آتش بس سه روزه میان دو طرف استقبال کرده و آن را "فرصتی بالقوه که نباید از دست داد" خوانده است.

او در توییتی افزود که آمریکا "سهم خود را ادا خواهد کرد."

گروه طالبان شنبه شب یک آتش بس سه روزه را در جریان تعطیلات عید فطر اعلام کرد که از یکشنبه شروع خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد از سخنگویان طالبان گفت: "رهبری به همه مجاهدین امارت اسلامی ابلاغ می کند تدابیر ویژه ای را برای امنیت هم وطنان در پیش گیرند و در هیچ کجا عملیاتی تهاجمی علیه دشمن انجام ندهند. اگر علیه شما اقدامی شد از خود دفاع کنید."

آقای مجاهد افزود که این آتش بس فقط به تعطیلات عید فطر محدود خواهد شد.

این درحالی است که نبردها در افغانستان میان دو طرف علیرغم اپیدمی ویروس کرونا تشدید شده است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی کشور روز شنبه گفت که در طول ماه رمضان دست کم 146 غیرنظامی در حملات طالبان کشته و 430 غیرنظامی هم مجروح شده اند.

طالبان ماه پیش درخواست دولت افغانستان برای آتش بسی سراسری در جریان ماه رمضان را رد کرد.

رئیس جمهوری در آن زمان با نشر یک پیام ویدئویی از گروه طالبان خواست تا در ماه رمضان و با توجه به شیوع کرونا در این کشور آتش‌بس کنند.

دبرا لاینز، نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان نیز از افغان‌ها خواست تا آتش‌بس کرده و برای مبارزه با بیماری کووید 19 متحد شوند.

اما گروه طالبان تلویحا درخواست آقای غنی را رد و آن را با وجود عدم تطبیق کامل توافقنامه صلح "نامعقول" خوانده است.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان در قطر، نوشت که این گروه با امضای توافقنامه با آمریکا میکانیسم جامعی را پذیرفت که در صورت عملی شدن سبب صلح و آتش‌بس خواهد شد.

آقای شاهین نوشت: "با وجود در خطر انداختن هزاران زندانی از اثر کرونا، جلوگیری از پروسه صلح و از تطبیق کامل توافقنامه، طلب آتش بس معقول نیست."

دو طرف در سال 2018 هم در جریان تعطیلات عید فطر آتش بس نادر سه روزه ای را مراعات کرده بودند.

آمریکا و طالبان زمستان گذشته توافقنامه ای برای رسیدن به صلح امضا کردند که پس از یک دوره "کاهش خشونت" بود اما شامل آتش‌بسی رسمی نمی شد.

آن توافقنامه قرار است راه را برای مذاکرات مستقیم صلح میان شورشیان و دولت افغانستان همواره کند.

با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام های کابل از بیش از 3800 مورد حمله از زمان امضای آن توافق در 29 فوریه خبر داده اند که منجر به مرگ 420 غیرنظامی و جراحت 906 نفر دیگر شده است.

هرچند مقام های آمریکایی تشدید حملات را ناقض روح توافق می دانند اما می گویند که طالبان به تعهدات خود عمل کرده.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان اخیرا گفت: "طالبان توافقنامه برای عدم حمله به نیروهای ائتلافی را رعایت کرده اند."

اظهارات او بعد از حمله ای انتحاری به یک مراسم سوگواری و حمله ای هولناک به یک بیمارستان زنان و زایمان در کابل بود که ده ها کشته از جمله در میان مادران و نوزادان به جا گذاشت.

طالبان دخالت در آن حملات را رد کرد اما آقای غنی این گروه و همچنین گروه تروریستی داعش را مسئول خونریزی ها دانست.

  پربازدید ترین