• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله عبدالله خواهان تمدید آتش بس شد

 عبدالله عبدالله خواهان تمدید آتش بس شد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی از رهایی زندانیان طالبان از سوی حکومت در پی اعلام آتش‌بس در روزهای عید استقبال کرده و خواهان تمدید و دایمی‌شدن آتش‌بس شده است.

آقای عبدالله در اعلامیه‌ای گفته است که علی‌رغم نگرانی از شیوع ویروس کرونا، آتش‌بس در روزهای عید سعید فطر سبب شد که مردم در فضای آرام و بدون نگرانی از کشتار و خون‌ریزی، به گرامی‌داشت از این ایام خجسته بپردازند.

او همچنان گفته است: «لازم است به‌خاطر حفظ جان و مال مردم و ایجاد فضای امن برای شهروندان کشور، آتش‌بس تمدید و دایمی گردد.»

او همچنان رهایی زندانیان طالبان را گام مثبت در راه تحقق صلح پایدار و عملی‌ساختن مفاد توافق‌نامه‌ی صلح در افغانستان دانسته است.

عبدالله در حالی که اقدامات اخیر را در راستای افزایش اعتمادسازی میان طرف‌ها و فراهم شدن زمینه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مهم دانسته، از طالبان نیز خواسته است که «در یک عمل بالمثل به رهایی زندانیان حکومت اقدام» کرده و با ادامه‌ی این روند، زمینه را برای تطبیق کامل توافق‌نامه‌ی صلح و آغاز مذاکرات فراهم کنند.

گروه طالبان شنبه شب هفته‌ی جاری در جریان سه روز عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرد. رییس‌جمهور اشرف غنی نیز در پاسخ به آتش‌بس طالبان، از نیروهای امنیتی و دفاعی خواست که آتش‌بس را رعایت کرده و به حالت دفاعی تغییر موضع بدهند.

آقای غنی همچنان اعلام کرد که روند رهایی تا دوهزار زندانی گروه طالبان را به‌عنوان نشان دادن حسن نیت در برابر اعلام آتش‌بس در روزهای عید توسط این گروه، آغاز می‌کند.

این روند روز گذشته با رهایی صد زندانی گروه طالبان در ولایت پروان عملا آغاز شد. امروز نیز دفتر شورای امنیت ملی اعلام کرد 900 زندانی طالب را از زندان‌های پلچرخی، بگرام و دیگر زندان‌های کشور رها می‌کنند.

جاوید فیصل، سخن‌گوی دفتر شورای امنیت ملی امروز در یک نشست خبری همچنان گفت که حکومت توقع دارد تا خشونت‌ها متوقف و آتش‌بس با گروه طالبان پس از روزهای عید نیز ادامه یابد.

  پربازدید ترین