• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان: صلح واقعی زمانی تامین می شود که عوامل جنگ افغانستان از بین برود

 طالبان: صلح واقعی زمانی تامین می شود که عوامل جنگ افغانستان از بین برود

در حالی که دولت خواستار تمدید آتش‌بس است، طالبان اعلام کرد که آتش‌بس موقت بحران کشور را حل نمی‌کند و برای برقراری صلح واقعی باید عوامل جنگ از بین برود.

دولت که تاکنون 2 هزار زندانی طالبان را آزاد کرده از آمادگی‌اش برای تمدید آتش‌بس 3 روزه با طالبان نیز خبر داده است.

طالبان اما با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت که افغانستان به آتش‌بس دائمی و پایان یافتن عوامل جنگ نیاز دارد و معضل کشور با آتش‌بس‌های موقت حل نمی‌شود.

این بیانیه که در وبسایت رسمی طالبان منتشر شده، می‌افزاید: «باور اینکه آتش‌بس موقت راه‌حل معضل افغانستان است تلاش کاذبی است که طرف مقابل همواره زمزمه می‌کند».

در ادامه این بیانیه نیز تاکید شد: «جنگ افغانستان زمانی برای همیشه پایان می‌یابد که عوامل آن از بین برود و علل تداوم جنگ را نیز «اِشغال» و دولت بوجود آمده از آن است که «مدافع اهداف اشغالگران» را تامین می‌کند».

در حالی که دولت طالبان را به عدم پایبندی به توافقنامه قطر متهم می‌کند، بیانیه افزود که «این گروه خواستار عملی شدن توافقنامه است «تا راه برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باز و زمینه برای از بین بردن عوامل جنگ و به میان آمدن امنیت، صلح و ثبات دائمی مساعد گردد و بالاخره سبب حاکمیت نظام فراگیر، مستقل و مستحکم اسلامی گردد.»

طالبان در حالی از تمدید آتش‌بس خودداری کرده که کارشناسان معتقدند که آتش‌بس و یا کاهش چشمگیر خشونت‌ها برای موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی و روند صلح الزامی است.

  پربازدید ترین