• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایران: با برادران افغان درباره حادثه مرزی تفاهم کامل داریم

ایران: با برادران افغان درباره حادثه مرزی تفاهم کامل داریم

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت خارجه ایران اعلام کرد که در موضوع حادثه هریرود با طرف افغان تفاهم کامل دارند و اختلاف نظری که رسانه‌های معاند بیان می‌کنند، در این رابطه وجود ندارد.

«محسن بهاروند» روز چهارشنبه در کابل گفت: ما مذاکرات خوبی با برادران افغان خود در کابل داشتیم، از جمله با حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه و معاون اقتصادی وزارت خارجه و حمید طهماسی معاون شورای امنیت ملی افغانستان و رییس هیأت افغان در رابطه با حادثه مرزی، بحث و گفت‌وگو کردیم.

بهاروند افزود: مرزبانان و دیپلمات‌های ما تحقیقات جدی در باره اتفاقی که 13 ثور/اردیبهشت ماه در مرز افغانستان و ایران نزدیک رودخانه هریرود افتاده بود، انجام دادند.

به گزارش ایرنا، وی گفت: تحقیقات ما دال بر این است که به هیچ وجه، مرزبانان ایرانی دخالتی در این کار نداشته‌اند.

به گفته معاون وزارت خارجه ایران، برادران افغان نیز مصاحبه‌هایی را با افرادی که از این حادثه جان سالم بدر برده‌اند انجام داده‌اند. ما در سه مورد با برادران افغان خود توافق کردیم.

نخست مدارکی را که افغان‌ها در این مصاحبه‌ها ضبط کرده اند، بررسی کنیم. اگر از نظر ما نیز مشخص شد که مدرک دال بر تخلف است، ما آن را به مراجع مربوطه خواهیم سپرد که مورد رسیدگی قرار گیرد.

در مرحله دوم همکاری مشترکی خواهیم کرد که در آینده جلو این اتفاقات گرفته شود. به این معنی که جلو قاچاق انسان و ترددهای غیرقانونی را بگیریم و سپس در مرحله سوم سعی می‌‍کنیم تردد اتباع افغانستان به جمهوری اسلامی ایران را به شکل قانونی در آوریم.

  پربازدید ترین