• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اسپوتنیک: آمریکا در حال از دست دادن هژمونی خود در نظام بین المللی است

اسپوتنیک: آمریکا در حال از دست دادن هژمونی خود در نظام بین المللی است

 یک خبرگزاری روسی، رسیدن نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا را بخشی از «تجدید ساختار ژئوپلتیک» جهانی دانسته و تحلیل کرد که آمریکا در حال از دست دادن جایگاه هژمونی خود بر دنیا است.

امروز (چهارشنبه) در مطلبی به بررسی تاثیرات رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا پرداخته و نوشت این امر را به دلایل متعددی می‌توان «تجدید ساختار ژئوپلتیک» دانست.

در ابتدای این مقاله با اشاره به اینکه بیشتر مردم ونزوئلا، رسیدن دو نفتکش ایرانی و اسکورت شدن آنها توسط ارتش خود را به‌صورت زنده از تلویزیون تماشا کردند، آمده است: «سه نفتکش دیگر نیز طی روزهای آتی به ونزوئلا وارد می‌شوند که از اهمیت ژئوپلتیکی بسیاری ذیل توافق انرژی بین دو کشور، که در تحریم آمریکا هستند، برخوردار است».

اسپوتنیک با بیان اینکه موضوع این نفتکش‌ها از همان زمان به راه افتادن از سواحل ایران، به معنای شکستن تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا بود، نوشت: «با اینکه دولت آمریکا گفته بود واکنش احتمالی را بررسی می‌کند اما پنتاگون نهایتاً اعلام کرد که برنامه‌ای برای متوقف کردن آنها ندارد».

این خبرگزاری تاکید کرد: «اتحاد بین ونزوئلا و ایران بخشی از تجدید ساختار ژئوپلتیک [جهان] است، زیرا ایالات متحده در حال از دست دادن هژمونی خود بوده و جهان نیز در حال تبدیل شدن به چند قطبی [از تک قطبی] است. این چندقطبی از سوی چین، روسیه و کشورهایی که ونزوئلا با آنها همکاری نزدیکی دارد، ترویج داده می‌شود».

اسپوتنیک با اشاره به ناتوانی منطقه آمریکای لاتین در پاسخ دادن یا شکست محاصره ایالات متحده بر ونزوئلا، افزود: «ونزوئلا در همین زمان روابط خود با روسیه، چین و ایران را تقویت کرد، کشورهایی آنها نیز تحت حملات اقتصادی آمریکا قرار دارند».

دو هفته پیش، پنج نفتکش فورچون، فارست، فکسون، پتونیا و کلاول از تنگه جبل‌الطارق به مقصد آمریکای لاتین عبور کردند و به سمت ونزوئلا حرکت کردند. دو روز پیش، نفتکش فورچون (Fortune) و چند ساعت بعد از آن نفتکش فارست (Forest) وارد آب های ونزوئلا شدند. نیروی دریایی ونزوئلا هر دو نفتکش را تا بندر «ال پالیتو» اسکورت کرد.

طارق العیسمی، وزیر نفت ونزوئلا رسما محموله نفتکش ایرانی «فورچون» (Fortune) را تحویل گرفت.

 ایران اقدام ایران در حالی هر دو کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارد، بازتاب های زیادی و عصبانیت مقامات واشنگتن را به دنبال داشته است. علاوه بر مشکلات اقتصادی، عدم فروش بنزین، کاراکاس اکنون با کمبود شدید بنزین روبروست بطوریکه زندگی عادی و روزمره مردم مختل شده و کمبود بنزین، بر ارسال مواد غذا و رسیدن دکترها به بیمارستان نیز تاثیر گذاشته است.

  پربازدید ترین