• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برای مهاجران افغانستان تذکره الکترونیکی توزیع می شود

برای مهاجران افغانستان تذکره الکترونیکی توزیع می شود

در نشست سکتورهای امنیتی؛ اداره احصائیه موظف شده تا زمینه ثبت مهاجرین افغان و توزیع شناسنامه الکترونیکی فراهم کند.

شورای امنیت ملی با نشر اعلامیه ای گفت که روز گذشته (24 جوزا/خرداد) نشست رهبری سکتور امنیتی روی وضعیت مهاجرین افغان را دایر و روی اقداماتی بحث کرده‌اند که چگونه زندگی افغان‌ها در خارج از کشور بهبود یابد.

در این نشست وزیر امور مهاجرین، رئیس اداره مرکزی احصائیه و معین وزارت امور خارجه نیز حضور داشته‌اند.
گفته شده، “در جلسه، بعد از بحث‌های طولانی فیصله شد تا اداره احصائیه مرکزی مشترکاً با سایر ادارات ذیربط برای تمام افغان‌ها بخصوص افغان‌های که در کشورهای بیگانه زندگی می‌کنند و به تثبیت و مشکلات اسنادهای‌شان رو به رو هستند هر چه زودتر زمینه ثبت و راجستر توزیع تذکره الکترونیکی را طبق طرزالعمل منظور شده سال 1398 مساعد نماید.”

به گزارش رنا این اعلامیه افزوده که اداره احصیائیه پروسه تثبیت اتباع افغان‌ها را در خارج از کشور تسریع بخشیده و برای حل مشکلاتی‌که در این مورد وجود دارد گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

بر اساس این تصمیم، هر تبعه افغان که در هر گوشه‌ای از جهان زندگی می‌کند، می‌توانند برای اخذ تذکره چهار مرحله آنلاین را تکمیل و برای بقیه دو مرحله که بیومتریک و اخذ تذکره می‌باشد، به آدرس‌هایی که در خارج از کشور تعین گردید است، مراجعه کنند.

این در حالی است که در جلسه شورای امنیت ملی افغانستان که تاریخ 21 جوزای 1399 برگزارشده بود؛ وقوع حوادث ناگوار اخیر را که باعث شهادت و جراحت تعدادی از افغانها در ج.ا ایران گردیده بود، مورد بحث قرار گرفته و تاثر عمیق خویش را نسبت به وقوع آن ابراز داشته بود.

دولت جمهوری اسلامی افغانستان در آن جلسه با ابراز سپاس از میزبانی مهاجرین افغان در جمهوری اسلامی ایران، از دولت کشور دوست و برادر ایران درخواست نموده بود تا با اتباع افغانستان با روحیه تساهل و همکاری برخورد نمایند.

در جلسه مورخ 21 جوزا به منظور جستجوی راه های حل و جلوگیری از تکرار وقایع تأسف بار اخیر، فیصله گردید تا در اسرع وقت هیئت بلند رتبه افغانستان به ج.ا ایران سفر نمایند و روی دلایل وقوع آن با تمرکز بر تامین بهتر امنیت سرحد مشترک میان دو کشور، جلوگیری از ترددهای غیر قانونی، تجدید قرارداد کمیساران سرحدی منعقده سال 1335، مبارزه با قاچاق انسان در دو سوی مرز، آغاز پروسه تثبیت هویت اتباع ج.ا.افغانستان در ج. ا. ایران و قانونمند سازی اقامت شان و همچنان نهایی و عملی سازی مسوده موافقتنامه تنظیم استخدام کارگران افغان به شکل قانونی مذاکره نموده و توافقات لازم را به دست آورند.

شورای امنیت ملی افغانستان از تمام نهادهای ذیدخل دولت و رسانه های خبری کشور تقاضا مینماید تا در مورد عواقب ناگوار سفرهای غیر قانونی و فریبکاری قاچاقبران انسان در دو طرف سرحد آگاهی رسانی نمایند.

  پربازدید ترین