• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تردد اتباع غیر قانونی برای هر دو دولت مشکلاتی را ایجاد می کند و تبعات خود را دارد

تردد اتباع غیر قانونی برای هر دو دولت مشکلاتی را ایجاد می کند و تبعات خود را دارد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بلخ: اتباعی که بطور قانونی وارد ایران می شود مشکلی ندارند، اما تردد اتباع غیر قانونی برای هر دو دولت مشکلاتی را ایجاد می کند و تبعات خود را دارد. شما در نظر بگیرد که در کدام یکی از مرزهای مشترک افغانستان با کشورهای همسایه، همانند ایران، سالانه صدها هزار مهاجر غیر قانونی رفت و آمد می نمایند.
 
سید حسن یحیوی؛ سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بلخ پیرامون حوادث ناگوار مرزی برای مهاجرین غیر قانونی افغانستان می گوید: "جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی طی چهار دهه، افتخار میزبانی اتباع افغانستانی، عراقی، کویتی و پاکستانی را داشته است و حدود سه یا چهار میلیون اتباع افغانستانی در ایران زندگی می کنند و خدماتی را که دولت برای مردم ایران ارائه میدهد، اتباع خارجی نیز شامل آن می شود و در زمینه های اشتغال و تحصیل مورد حمایت دولت ایران هستند."
 
وی گفت اتباعی که بطور قانونی وارد ایران می شود مشکلی ندارند، اما تردد اتباع غیر قانونی برای هر دو دولت مشکلاتی را ایجاد می کند و تبعات خود را دارد. شما در نظر بگیرد که در کدام یکی از مرزهای مشترک افغانستان با کشورهای همسایه، همانند ایران سالانه صدها هزار مهاجر غیر قانونی رفت و آمد می نمایند.
 
یحیوی افزود: جمهوری اسلامی ایران بخاطر حُسن همجواری و حس انسان دوستی در رابطه به مهاجرت غیر قانونی افغانستانی ها سخت گیری نکرده و اعمال حاکمیت دولت ها بر مرزهای شان بعضاً حواشی و مشکلاتی را ایجاد می کند و حتی افرادی که غیر قانونی به ایران رفتند و به خلاف های اجتماعی دست نزدند و قانون را رعایت کردند، ما با آنها مشکلی نداشتیم.
 
وی گفت: دولت ها در قبال قاچاق و تحرکات مخرب واکنش های جدی نشان میدهند، حادثه اخیر که در یزد اتفاق افتاد، طبق اطلاعات نیروی های امنیتی، چهار موتر عامل مواد مخدر و اتباع غیر قانونی وارد ایران شده اند که با ایست سربازان سه موتر توقف می کند، اما یک موتر فرار می کند، با تیراندازی سربازان به تایر این موتر و بی احتیاطی و عدم توجه قاچاقبر به هشدار پولیس، سبب می شود حادثه دردناکی رخ بدهد.
 
او می گوید: شاید یک عده ای می خواهند از عدم سخت گیری حکومت ایران بر مرزهایش بر روی مهاجرین غیر قانونی افغانستانی سوء استفاده کنند و این مهاجرین را تشویق نمایند برای پول تا با خودشان مواد مخدر انتقال بدهند. برای همین حادثه یزد رخ داد است، قاچاقبر ایرانی که عامل این جنایت بوده تحت تعقیب است، بزودی دستگیر شده مجازات می شود.
 
وی گفت اتباع غیر قانونی که در حادثه یزد دچار سانحه شده اند، سه نفرشان متاسفانه فوت شده اند و سه نفر دیگر سالم هستند که در اردوگاه بسر میبرند و پنج نفر دیگر تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند که حکومت ایران موظف به درمان آن ها است.
 
وی افزود اگر حکومت ها بر علیه قاچاقبران اقدامات لازم را انجام بدهند، چنین حوادثی کمتر رخ خواهد داد. شما ببینید چهل سال است که ایران میزبان اتباع غیر قانونی افغانستانی می باشد و جامعه چند میلیونی از افغانستان در ایران زندگی می کند، حکومت ایران چه وقت، همه روزه چنین اعمال را انجام داده است و ایجاد چنین رویدادهایی سابقه نداشته است.
 
وی گفت: احتمال اینکه چنین رویدادهایی در یونان، ترکیه و جاهای دیگر اتفاق افتاده باشد، وجود دارد، ولی با چنین تبلیغاتی همراه نمی شود و ما این تبلیغات را دسیسه دشمنان دو ملت و کشور میدانیم.
 
سرکنسول جمهوری اسلامی می گوید: سالانه ما شاهد ورود 500 هزار مهاجر غیر قانونی به ایران هستیم. اگر چنین حوادثی رخ می دهد، عدم توجه مرزبانان افغانستانی و عوامل سودجوی قاچاقبر همه در این قضایا شریک هستند. راه حل، تفاهم نامه جامع میان دو دولت است.
 
وی افزود: حکومت افغانستان اگر سالانه شاهد حضور یک میلیون مهاجر قانونی و غیر قانونی باشد، حتما برای اعمال حاکمیت خودش قوانینی را وضع می کند و چنین رویدادهایی هم اتفاق خواهد افتاد و همه در قبال روشن سازی این موضوع مسئول هستیم.
 
یحیوی در بخش دیگر سخنانش گفت: حکومت جمهوری اسلامی افغانستان، امروزه با مشکلات روند صلح، رفاه مردم و حاکمیت با اقتدار دست و پنجه نرم می کند و ما به عنوان یک کشور همسایه تلاش می کنیم که افغانستان به صلح پایدار و حاکمیت با اقتدار برسد.
 
وی افزود: دشمنان نمی خواهند که کشورهای منطقه وحدت داشته باشند، باید بدانیم که مشکلات کشورهای منطقه با کمک کشور های منطقه حل شدنی است نه بیگانگانی که از هزاران کیلومتر آمده اند و با تفاهم یک جانبه گروه های مخالف دولت دوباره می خواهند بروند. افزایش مشکلات کشور عزیز افغانستان، گواه این ناکارآمدی دولت بیگانه است.
 
وی گفت: دشمنان یک آتش زیر خاکستر را در افغانستان شعله ور کرده و می خواهند بروند و استکبار جهانی که همیشه از همبستگی ممالک اسلامی ضربه خورده آرام نمی نشیند، همین که نام جلاله "الله" را بر روی پرچم ایران آتش میزنند که یک عمل غیر اسلامی با پشتوانه کفر می باشد.
 
یحیوی افزود: حکومت افغانستان همانند حکومت ایران باید از فتنه جلوگیری کند و همانطوری که ما اجازه ندادیم در مقابل سفارت افغانستان در ایران اتفاقی بی افتد، توقع داریم حکومت افغانستان نیز چنین اقدامی انجام بدهد و در شرایط فعلی ما باید هوشیاری خود حفظ نماییم، چون ما دشمن مشترک داریم و بر علیه توطیه دشمنان اقدامات لازم را انجام بدهیم.

  پربازدید ترین