• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کمیسیون حقوق بشر خواهان برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی شد

 کمیسیون حقوق بشر خواهان برقراری آتش بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر، از طرف‌های درگیر در افغانستان، خواسته است تا هرچه زودتر، با برقراری آتش‌بس موافقت کرده و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را آغاز کنند.

در اعلامیه‌ای که روز شنبه (31 جوزا)، به مناسبت روز جهانی پناهندگان، از سوی این کمیسیون منتشر شده، آمده است که افغانستان، افزون بر چالش‌های بزرگ متفاوت، با بحران پناهندگان و مهاجران نیز درگیر بوده است و شمار زیادی از تراژیک‌ترین موارد نقض حقوق بشری مانند غرق شدن در آب‌ها، کشتار، توقیف درازمدت و غیره، در عرصه‌ی مهاجرت و ‌پناهندگی رخ می‌دهد.

در اعلامیه آمده است که جنگ، خشونت، تبعیض، فساد، بیکاری و فقر، از مهم‌ترین عوامل بحران مهاجرت اند و به همین دلیل، دولت‌ افغانستان باید در برابر این عوامل، مبارزه کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر، هم‌چنان از دولت افغانستان خواسته است تا با بهره‌گیری هدفمند از ظرفیت‌ها و ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک، از حقوق پناهجویان و مهاجران دفاع کند.

این کمیسیون، از طرف‌های درگیر نیز خواستار برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برای دست‌یابی به صلح پایدار و ختم جنگ شده است. در اعلامیه آمده است که جنگ، یکی از عوامل اصلی نقض حقوق بشری بوده و در نتیجه، سبب بیجاشدگی، مهاجرت و‌ پناهندگی می‌شود.

گفتنی است که جنگ، ناامنی، بیکاری و فقر، دلایل عمده‌ی مهاجرت شهروندان افغانستان به کشورهای خارجی عنوان شده است.

  پربازدید ترین