• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دیدار «حنیف اتمر» با وزیر امور خارجه ایران در تهران

دیدار «حنیف اتمر» با وزیر امور خارجه ایران در تهران

سرپرست وزارت خارجه کشورمان امروز (یکشنبه) با وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

«حنیف اتمر» سرپرست وزارت خارجه کشورمان که در رأس هیأتی به ایران سفر کرده، پیش از ظهر امروز (یکشنبه) با حضور در ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار کرد.

در همین خصوص سید رسول موسوی دستیار وزیر خارجه و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران دیروز در گفت‌وگویی به تشریح اهداف این سفر پرداخت و گفت: هیأت 45 نفره از جمله وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان و تعدادی از معاونان و مدیران کل از دستگاه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی اطلاعاتی، امنیتی، مرزی و کنسولی آقای اتمر را در این سفر همراهی می‌کنند.

وی این سفر را یک سفر سیاسی و به منظور طراحی آینده روابط دو کشور و بررسی مسائل بین دو کشور برشمرد و افزود: بعد از انتخابات ریاست جمهوری در کشور، برخی از مسائل سیاسی درون افغانستان، تشکیل دولت در کشور را یک مقدار با تاخیر مواجه کرد که خوشبختانه پس از حل مسائل سیاسی، دولت جدید تشکیل شد.

موسوی به تماس‌ تلفنی روحانی و اشرف غنی اشاره کرد و گفت: بعد از این تماس‌ها، آقای اتمر به ایران سفر می‌کند و مجموعه‌ای از مباحث موجود بین دو کشور که در رأس آن سند جامع همکاری‌های دو کشور است که برای مدتی متوقف شده بود، مجددا آغاز می‌‌شود.

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران همچنین افزود: مجموعه مسائلی دیگر از جمله کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون مرزی و موارد مختلف در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو بین دو طرف قرار می‌گیرد.

 سفر دو روزه اتمر به ایران
سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز (شنبه) از سفر حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه کشورمان در راس یک هیأت بلندپایه سیاسی، اقتصادی، امنیتی در روز یکشنبه اول سرطان به ایران خبر داد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این هیأت در طول دو روز حضور خود در این کشور ضمن ملاقات با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات این کشور در موضوعات مختلف و در چارچوب کار گروه‌های سند همکاری‌های جامع ایران و افغانستان، همکاری‌های اقتصادی، همکاری‌های مرزی، همکاری‌های مربوط به اتباع افغانستان، همکاری‌های رسانه‌ای، همکاری‌های امنیتی، همکاری‌های بهداشتی و کار گروه همکاری‌های آب و انرژی دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

گفتنی است این اولین سفر اتمر به ایران در این سمت است. او پیش از این به عنوان مشاور امنیت ملی کشور به ایران سفر کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری پیش از این از سفر «محمد حنیف اتمر»سرپرست وزارت امور خارجه کشور به تهران خبر داده بود.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران پیش از این درباره گفته بود: احتمال می‌دهم در آینده نزدیک نیز یک هیأتی نه برای موضوع حوادث پیش آمده در هریرود و یزد، بلکه برای بحث روابط دوجانبه، توسعه و تعمیق روابط و به خصوص در حوزه اقتصادی به ایران سفر کنند که احتمال دارد در حاشیه این سفر این مباحث مطرح شود که اطلاع رسانی خواهد شد.

در پی اختلافات سیاسی پیش آمده در کشور که در نهایت به توافق منجر شد، ایران در راستای حل این اختلافات تلاش‌های زیادی صورت داد از اعزام هیأت به سرپرستی محمدابراهیم طاهریان‌فرد نماینده ویژه وزیر خارجه ایران و گفت‌وگوهای تلفنی محمدجواد ظریف با حنیف اتمر، اشرف غنی و عبدالله عبدالله.

اخیرا و در پی حوادث پیش آمده در هریرود و یزد ایران که به جان باختن تعدادی از اتباع کشورمان منجر شد، محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران سفری به کابل داشت و با مقامات کشورمان در این خصوص بحث و گفت‌وگو کرد.

  پربازدید ترین