• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قابل توجه مسولین محترمی که از افغانستان تشریف آورده اند

این گزارش نشست سفیر افغانستان در تهران با جمعی از نمایندگان مهاجرین ساکن ایران می باشد که تعدادی از مشکلات مهاجرین بیان شده است، لطفا جهت حل این مشکلات نیز اقدام نمایید:

بعد از سخنرانی سفیر افغانستان در جمع شماری از نمایندگان مهاجرین ساکن ایران، تعدادی از نمایندگان نیز مشکلات مهاجرین را بیان نمودند.
 
سیدفرید معصومی که از اصفهان به این نشست دعوت شده بود، ضمن تشکر از زحمات و تلاش های سفارت جهت رفع مشکلات مهاجرین، گفت: در هفت سال گذشته که نمایندگان مهاجرین درخواست تهیه یک مکان بزرگتر برای خدمات سفارت را داشتند این دفعه سوم هست که سفیر سابق و فعلی اعلام می کنند، مکان مناسب و بزرگ انتخاب شد ولی صاحب ملک انصراف داده است، آیا این سخنان بهانه هست و یا واقعا سفارت و دولت افغانستان پیگیر یک مکان جدید هستند؟

وی در ادامه گفت: قرار بود در این جلسه جناب سفیر گزارشاتی از عملکرد شان ارایه نمایند، از جناب سفیر درخواست می نماییم که اعلام بفرمایند:
1- در مورد مشکل 700 هزار تبعه سرشماری شده افغان که در سال های گذشته توسط ایران انجام شده است و به گفته مقامات ایران شرط صدور مدرک اقامتی منوط به تثبیت هویت این اتباع توسط سفارت می باشد، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
نداشتن مدرک اقامتی مشکلات بسیار زیادی برای این گروه از اتباع افغانستان از جمله در بیمارستان ها، ادارات، بانک، با کارفرما، دعواهای قصایی، تردد بین شهری و... ایجاد کرده است.

2- در مورد مشکل عدم اعتبار روادید 470 هزار مهاجر افغان دارای پاسپورت خانواری که آخرین بار اعتبار روادید انها تا 1397/6/31 توسط دفاتر خدمات اتباع خارجی تمدید شده بود و تا 1398/3/31 توسط بخشنامه تمدید شد و به گفته مقامات ایرانی تمدید دوباره روادید اتباع افغان دارای پاسپورت خانواری منوط به تثبیت هویت و اخذ پاسپورت ماشین خوان از سفارت می باشد، چه اقداماتی انجام شده است؟
عدم اعتبار مدرک اقامتی مشکلات بسیار زیادی برای این گروه از اتباع افغانستان از جمله در بیمارستان ها، ادارات، بانک، با کارفرما، دعواهای قصایی، تردد بین شهری و... نیز ایجاد کرده است.

3- در مورد مشکل تثبیت هویت یک میلیون پناهنده افغان دارای کارت آمایش که همگی سال گذشته به دفاتر خدمات اتباع خارجی تعهد داده اند که در سال 1399 سند رسمی تابعیت از دولت افغانستان ارایه نمایند، چه اقداماتی از طرف سفارت انجام پذیرفته است.
 
واگذاری انجام امور بانکی پرداخت قبوص سفارت به بخش خصوصی جهت سهولت مهاجرین،کار پسندیده ای است، آیا نظارتی بر مبالغ و نرخ ارز دریافتی وجود دارد؟

این فعال اجتماعی مهاجرین توضیح داد؛ چاپ پاسپورت ماشین خوان در شش حوزه انجام می گردد:
1- اروپا
2- کانادا و امریکا
3- حوزه خلیج فارس
4- شرق دور و استرالیا
5- داخل افغانستان
6- ایران و پاکستان
ایران و افغانستان جزء حوزه مرکز می باشد که اطلاعات بیومتریک هر فردی که در سفارت اخذ شده است، بوسیله اینترنت پرسرعت به مرکز ارسال می گردد بعد از تایید اطلاعات و در صورت عدم مشکل ،پاسپورت در کابل چاپ و به تهران فرستاده می شود. با توجه به حضور بیش از 3 میلیون مهاجر افغان در ایران که بیشتر از هر یک از حوزه های دیگر(به جزء حوزه داخل افغانستان) می باشد، چرا ایران به عنوان یکی از حوزه های چاپ پاسپورت انتخاب نشده است تا پاسپورت های ماشین خوان در تهران چاپ و خیلی زودتر به دست مهاجرین برسد و مهاجرین از سه تا هشت ماه منتظر چاپ پاسپورت شان از کابل نباشند.

معصومی افزود: مهاجرینی که از شهرهای دور مانند اصفهان شیراز و ... به سفارت مراجعه می کنند، با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند؛ کافی نت های اطراف سفارت نمی توانند نوبت برای انها صدور نمایند(به علت مسدود شدن از طرف سفارت)، عدم آشنایی با امور سفارت، تمام نشدن کارهایشان در یک روز و مشکل اسکان در شب و... .
برای مهاجرینی که از شهرهای دور به تهران مراجعه می نمایند، تمهیداتی سنحیده شود که امور آنها در یک روز انجام گردد.

  پربازدید ترین