• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همکاری تجاری و گمرکی ایران و افغانستان شتاب می گیرد

همکاری تجاری و گمرکی ایران و افغانستان شتاب می گیرد

همکاری‌های تجاری و گمرکی بین ایران و افغانستان در پی دیدار رییس کل گمرک ایران و معین عواید و گمرکات وزارت مالیه کشورمان شتاب می‌گیرد.

به گزارش روز دوشنبه گمرک ایران، «مهدی میراشرفی»  رئیس کل گمرک ایران در دیدار با «محمد عیسی قدرت»  معین عوائد و گمرکات وزارت مالیه کشورمان با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور گفت: باید از این اشتراکات به نفع گسترش تجارت و تقویت روابط اقتصادی فی‌مابین استفاده کنیم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سند همکاری‌های جامع تجاری دو کشور در حال تدوین است، اظهار داشت: انتظار می‌رود موارد همکاری‌های گمرکی نقش پر رنگی در سند مذکور داشته باشد و پیگیری و عملیاتی شدن آن بصورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی انتقال محموله گندم از هند به افغانستان از طریق گمرک چابهار و تلاش مستمر ایران برای انجام بهینه این فرآیند را از نمونه‌های خوب همکاری گمرکی بین دو کشور در حوزه ترانزیت خواند و گفت: ما انتظار داریم شرایطی فراهم شود تا حجم ترانزیت افزایش یابد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به لزوم حرکت گمرکات به سمت الکترونیکی شدن و تجارت بدون کاغذ بر آمادگی گمرک ایران برای انتقال تجارب خود در این زمینه به گمرکات افغانستان تأکید و ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های مشترک گمرکی چه در سطح ستاد و چه گمرکات مرزی مشترک ادامه یابد.

میراشرفی تأکید کرد: ما زمانی می‌توانیم در زمینه توسعه همکاری گمرکی و تجاری در قالب کارگروه پیشنهادی به موفقیت بیشتری دست یابیم که قبل از آن مشکلات و چالش‌های موجود را به خوبی شناسایی و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کرده باشیم و اگر این کار صورت گیرد مطمئناً تجارت گسترش خواهد یافت.

وی همچنین ضمن اعلام آمادگی برای حضور فعال گمرک ایران در گروه کاری مزبور اظهار داشت: ما مایلیم علاوه بر گمرک، نمایندگان سایر سازمان‌های مسئول در امر تجارت از جمله استاندارد، قرنطینه، بهداشت و… نیز در این گروه کاری حضورداشته باشند تا هماهنگی و برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه و تسهیل تجارت صورت گیرد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت خارجی بر توسعه همکاری با کشورهای منطقه، به‌خصوص همسایگان پایه‌ریزی شده است و امیدواریم در این خصوص با کشور دوست و همسایه افغانستان به توافق‌های خوبی دست یابیم.

بر پایه این گزارش، «محمد عیسی قدرت»، معین عوائد و گمرکات وزارت مالیه کشورمان نیز با ابراز خشنودی از انجام این دیدار که در محل گمرک ایران صورت گرفت، آمادگی افغانستان را برای الکترونیکی کردن فعالیت‌های گمرکی و تبادل اطلاعات با همکاری گمرک ایران اعلام کرد و اظهار داشت: لازم است کارشناسان دو کشور این موضوع را که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است نهایی کنند.

عیسی قدرت افزود: ما تلاش می‌کنیم تا از قابلیت‌های صادراتی دو کشور که سبب افزایش مبادلات تجاری طرفین می‌شود، استفاده کنیم و به طور قطع رعایت استانداردها در مورد کالاهای صادراتی می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

معین عوائد و گمرکات وزارت مالیه کشور همچنین ادامه داد: چنانچه موضوعات گمرکی مطرح شده در این دیدار به‌خصوص مباحث صادرات و ترانزیت زمان‌بندی و در تاریخ مشخصی، عملیاتی شود، می‌توانیم زودتر به اهداف مورد نظر دست یابیم.

معین عوائد و گمرکات وزارت مالیه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود پیشنهاد تشکیل یک گروه کاری مشترک برای بررسی راه‌های افزایش همکاری‌های تجاری و گمرکی بین دو کشور را ارائه کرد که رئیس کل گمرک ایران با استقبال از این پیشنهاد گفت: ایجاد دروازه مشترک تجاری که طبق آن فرآیندهای گمرکی از جمله کنترل‌ها، بازرسی‌ها و صدور تأییدیه‌ها در یک طرف مرز می‌تواند مورد قبول و پذیرش طرف دیگر قرار گیرد و باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه عبور کالا از مرزهای گمرکی و در نهایت تسهیل تجارت شود.

 در این دیدار حسین کاخکی مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل و تنی چند از مسئولان گمرکی کشورمان نیز حضور داشتند.  معین عوائد و گمرکات وزارت مالیه بالاترین مقام گمرکی کشور  محسوب می‌شود که همراه هیات بلندپایه از افغانستان به ایران سفر کرده است.

  پربازدید ترین