• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

چهار عضو برجسته بانک مرکزی به اتهام فساداداری برکنار و به لوی سارنوالی معرفی شدند

چهار عضو برجسته بانک مرکزی به اتهام فساداداری برکنار و به لوی سارنوالی معرفی شدند

 بانک مرکزی اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌های اداره بازرس داخلی و تصمیم شورای عالی این نهاد، چهار عضو برجسته این بانک به اتهام فساداداری برکنار و برای بررسی بیش‌تر به لوی‌سارنوالی معرفی شده‌اند.

«دافغانستان بانک» روز پنج‌شنبه، پنجم سرطان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اداره بازرس داخلی این بانک هفت پرونده مربوط به فساد در این اداره را بررسی و نتیجه آن را به کمیته داخلی این اداره که اجمل احمدی، سرپرست و نامزد ریاست عمومی این بانک عضویت آن را ندارد، ارایه کرده است.

این اداره گفته است که چهار عضو برجسته بانک مرکزی در هفت پرونده به فساد متهم‌اند و برای همین، این گزارش از سوی کمیته داخلی برای تصمیم‌گیری به شورای عالی این بانک پیشنهاد شده است.

بر اساس تصمیم این شورا، چهار عضو برجسته بانک مرکزی از کار برکنار و برای بررسی‌های بیش‌تر به لوی‌سارنوالی معرفی شده‌اند.

این در حالی است که برخی دیگر از کارمندان نیز در این قضیه دخیل‌اند، اما شورای عالی بانک مرکزی تصمیم گرفته که آنان را به گونه اصلاحی مجازات کند.

این اداره هشدار داده که با توجه به نیاز در راستای مبارزه با فساد اداری به منظور «ثابت نگه‌داشتن ارزش پولی» و «نظام عصری بانکداری»، رهبری و شورای عالی بانک مرکزی براساس قانون در برابر هر گونه فساد اقدام می‌کند.

این اداره در حالی از تصمیمش مبنی بر برکناری چهار عضو ارشد بانک مرکزی پرده بر می‌دارد که اجمل احمدی، وزیر پیشین تجارت و صنایع به تازه‌گی از سوی رییس جمهور به عنوان سرپرست و نامزد ریاست عمومی این بانک انتخاب شده است.

هرچند این اداره تا هنوز هویت افراد برکنار شده را روشن نکرده، اما واحدالله نوشیر و محمدقسیم رحیمی،‌ دو عضو هیأت عامل این بانک تأیید کرده‌اند که از سوی اجمل احمدی برکنار شده‌اند و آن را عمل «غیرقانونی» خوانده‌اند.

گفتنی است که علاوه بر اجمل احمدی، واحدالله نوشیر، شاه‌محمد محرابی، کترین فقیری، عبدالوکیل منتظر و محمدنعیم عظیمی عضویت شورای عالی بانک مرکزی را دارند. واحدالله نوشیر اما گفته است که در نشست شورای عالی بانک مرکزی از وی خواسته شده که از نشست خارج شود و این تصمیم در نبود وی گرفته شده است.

برخی از تصامیم اجمل احمدی،‌ سرپرست کنونی بانک مرکزی مبنی بر برکناری کارمندان برجسته وزارت صنعت و تجارت نیز پیش از این سروصداهایی ایجاد کرده بود.

  پربازدید ترین