• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کارشکنی تیم دولت ساز در تشکیل حکومت توافقی به خصوص شورای عالی مصالحه

کارشکنی تیم دولت ساز در تشکیل حکومت توافقی به خصوص شورای عالی مصالحه

یک منبع نزدیک به داکتر داکتر عبدالله عبدالله دلیل تاخیر در تشکیل اعضای شورای عالی مصالحه ملی را کارشکنی از سوی تیم رییس‌جمهور غنی می‌داند.

در حالی که تلاش‌ها برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی جریان دارد، اما هنوز شورای عالی مصالحه ملی که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در روند صلح افغانستان می‌باشد، تشکیل نشده است.
 
"خان زمان مدبر"، از سخنگویان داکتر عبدالله، نگرانی مردم را از ناحیه عدم تشکیل شورای عالی مصالحه ملی را بجا می‌داند، اما تاکید می‌کند که هنوز مشکلات و چالش‌هایی در داخل حکومت وجود دارد که مانع پیشرفت کارها می‌شود؛ از جمله قرار بود که سه معاون این شورا در هماهنگی و مشوره با رییس‌جمهور معرفی شود، اما متاسفانه هیچ گامی تا هنوز در این راستا برداشته نشده است.
 
هرچند مدبر از تنش‌ها و اختلافات داخل حکومت به صورت مصداقی نامی نمی‌برد، اما می‌گوید که از طرف ارگ ریاست جمهوری کارشکنی صورت می‌گیرد.
 
به گفته وی، "ما امیدوار بودیم که توافق‌نامه سیاسی به معنی واقعی کلمه تطبیق می‌شود و گام‌های عملی در جهت ایجاد حکومت برداشته می‌شود، اما دیده می‌شود که طرف مقابل پایبند به توافق‌نامه سیاسی نیست".
 
درعین حال بر اساس گفته‌های مدبر، رایزنی‌ها در داخل تیم ثبات وهمگرایی جریان دارد و امید است تا چند روز آینده شورای عالی مصالحه تشکیل شود.
 
مدبر همچنان اظهار داشت که اگر مذاکرات بین‌الافغانی پیش از تشکیل شورای عالی مصالحه آغاز شود، هیچ مشکلی نیست، زیرا بر اساس توافق‌نامه سیاسی، مرجع تصمیم‌گیری وجود دارد.
 
هرچند که هیأت کنونی مذاکره‌کننده از نظر تیم ثبات و همگرایی همه شمول نیست و از تمام مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند، چنان‌که داکتر عبدالله نیز پیش از این گفته بود که برای آغاز مذاکرات باید از هر ولایت یک نماینده وجود داشته باشد، اما مدبر می‌گوید: "به دلیل این‌که گفتگوها زیاد به تاخیر نیفتد، هیئتی که قبلاً تعیین شده از طرف ما نیز پذیرفته شده است".
 
مدبر در پاسخ به این‌که "چرا سهم داکتر عبدالله در کابینه حکومت معرفی نمی‌شود؟" گفت: "یکی از دلایل جدی تاخیر در معرفی اعضای کابینه، این است که داکتر عبدالله تصمیم گرفته تا وزرا، والی‌ها، معاونین والی‌ها، سفیرها و سایر مسوولین واحدهای اداری را هم‌زمان معرفی کند تا وقت کمتری را در بر گیرد".
 
 او تاکید کرد که تلاش‌ها جریان دارد تا اعضای کابینه و مسوولین تمام بخش‌ها در جریان هفته جاری و یا هفته آینده معرفی شوند.
 
در همین حال "خداداد وطن‌خواه"، استاد دانشگاه، عدم تشکیل شورای عالی مصالحه را یکی از موانع بزرگ فرا راه آغاز گفتگوهای بین‌‌الافغانی، حداقل از جانب حکومت می‌داند.
 
به باور وطن‌خواه، بدون شورای عالی مصالحه که در حقیقت یک بخش عمده از حکومت است، اجماعی به وجود نخواهد آمد و در چنین حالتی، حکومت ناقص که یک طرف گفتگوکننده می‌باشد، نمی‌تواند از مردم افغانستان نمایندگی کند.
 
هرچند او هیئت تعیین شده را همه شمول نمی‌داند، اما منحل شدن آن و تعیین هیئت جدید را نیز در حال حاضر به نفع صلح نمی‌داند؛ به دلیل این‌که تشکیل هیئت جدید وقت زیادی را در بر می‌گیرد، پس ناگذیر هیئت موجود باید مذاکره را آغاز کند تا حداقل فرصت‌ها بیش از این از دست نرود و مردم افغانستان بیش از این به خاک و خون کشیده نشود.
 
لازم به ذکر است که بیش از یک ماه از امضای توافق‌نامه سیاسی میان عبدالله و غنی می‌گذرد، اما تاکنون نه شورای عالی مصالحه شکل گرفته و نه اعضای کابینه به صورت کامل معرفی شده است، این پچیدگی‌ و سردرگمی‌ها سبب شده که ناامنی‌ها و بی‌ثباتی سیاسی هر روز در کشور بیش‌تر شود.

  پربازدید ترین