• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وقتی آمریکا برای نخست وزیر عراق خط و نشان می کشد

 وقتی آمریکا برای نخست وزیر عراق خط و نشان می کشد

خبر:
شبکه الحره عراق در توئیتر با انتشار مصاحبه ای با یک چهره امنیتی امریکایی نه تنها بر همکاری امریکا با نیروهای ضد تروریسم عراق (مکافحه الارهاب) در حمله جمعه شب به مقر کتائب حزب الله عراق خبر داده است بلکه گفته است چنانچه کاظمی نسبت به آزادی دستگیر شدگان کتائب مبادرت کند به معنای آن خواهد بود که شریک استراتژیک امریکا نیست.

تحلیل:
-در این گفتگو "مایکل بریجیت "به عنوان یک اندیشمند در اندیشکده امریکایی "هدسون "معرفی می شود اما اطلاعات و خط و نشان کشیدن های او برای کاظمی از انتساب او به "نهادهای امنیتی" امریکا خبر می دهد. بر همگان روشن است که حاصل طراحی های اندیشکده های آمریکایی که عموما رویکردی امنیتی دارند در کشورهای هدف و به ویژه در خاورمیانه عملیاتی می شود.

- بریجیت به صراحت از نقش نیروهای امریکایی در حمله جمعه شب به مقر کتائب حزب الله سخن می گوید و بدون در نظر گرفتن شان حاکمیتی نخست وزیر عراق او را تهدید می کند که مبادا جهت آزادی دستگیر شدگان حشدالشعبی اقدامی صورت دهد چنین خط و نشان کشیدن هایی در واقع یادآور سفرهای بدون اطلاع ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی به عراق است که در زمان خود واکنش هایی اساسی از ناحیه مردم و بسیاری از سیاسیون عراقی در پی داشت و از نگاه ایشان مساوی با نقض اشکار حاکمیت عراق معرفی شد.

- بریجیت بدون توجه به اینکه مذاکرات به اصطلاح استراتژیک میان عراق وامریکا همچنان درمراحل ابتدایی است وبه هیچ نتیجه ای نرسیده است اصراردارد که از نتایج ان استفاده ویژه کند. بر این اساس درنگاه او و سایر امریکایی ها به نظر می رسد انتظار قطعی امریکاییان از مقامات عراقی و به ویژه کاظمی فرمانبرداری مطلق ایشان از امریکاست.

-پیش از این بسیاری از صاحبنظران و همچنین مردم و بالاخره سیاسیون عراق اعلام کرده بودند که عملیات جمعه شب مکافحه الارهاب بدون هماهنگی و همکاری امریکا صورت نپذیرفته است اما تاکید بریجیت بر این مساله از یک منبر رسانه ای فراگیر موجب شد تا مردم عراق نسبت به این مساله واکنشی جدی نشان دهند.

-به نظر می رسد در شرایط کنونی کاظمی و دولت عراق در آزمون سختی قرار گرفته است یا بایستی بر حاکمیت عراق پافشاری کند و از ان با قدرت حمایت کند و یا انکه با آزاد نکردن دستگیرشدگان کتائب عنوان "شریک استراتژیک بودن دولتش" برای امریکا را حفظ کند و البته مهر تایید بر همکاری امریکا و مکافحه الارهاب در حمله به مقر حشد الشعبی و دستگیری 14 رزمنده عراقی بزند. معنای دیگر این مساله آن خواهد بود که از این پس باید منتظر ماند و دید در عراق کدام فرد یا گروه از نگاه امریکا به صفت "تروریسم" منتسب می شود و انگاه انتظار کشید تا فرد یا گروه مذکور مشمول حملات و بگیر و ببندهای گاه و بی گاه قرارگیرد.

  پربازدید ترین