• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شخصیت های برجسته کشور بر اهمیت نقش ایران در صلح افغانستان تاکید کرد

شخصیت های برجسته کشور بر اهمیت نقش ایران در صلح افغانستان تاکید کرد

برخی شخصیت ها و احزاب سیاسی کشور اعلام کردند: جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت خود را از تأمین صلح به رهبری و مالکیت افغانستان مطرح نموده و تاکید کرده است که صلح و امنیت افغانستان، صلح و ثبات در ایران است.

این شخصیت های سیاسی کشور می گویند: ایران یکی از کشورهایی است که همواره قربانی تروریسم بوده و در امر مبارزه و مقابله با تروریسم هزینه‌های سنگین نیز پرداخته است و از طرف دیگر تأمین صلح در کشورهای همسایه ایران می تواند برای امنیت و ثبات ایران نیز مفید واقع شود.

براساس این رویکرد در پی تأمین صلح در افغانستان تجارت، روابط فرهنگی، توسعه و ثبات رونق  بیشتر خواهد گرفت و این کشور می تواند ایفای نقش در مسیر اتصال اقتصادی ایران و کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار و مرزهای زمینی داشته باشد. علاوه براین سیاست ایران همواره مبتنی بر تأمین امنیت در منطقه، مبارزه با تروریسم، قاچاقچیان مواد مخدر و مافیا بوده و تداوم جنگ و ناامنی در افغانستان برخلاف این سیاست برای ایران و  دیگر کشورهای منطقه است.

کارشناسان سیاسی کشور می گویند: مردم و دولت افغانستان و ایران روابط بسیار کهن، تاریخی و خوبی بایکدیگر داشته اند و همچنین تلاش های ایران در راستای تامین صلح درمنطقه برای افغانستان مفید و راهگشا بوده است.

دولت و رهبران سیاسی کشورمان همواره بر نقش مثبت و موثر ایران در تأمین صلح افغانستان تاکید و اعلام کردند که بدون همکاری ایران، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه تأمین صلح پایدار در کشور مقدور نخواهد بود.

«محمدحسن جعفری» رئیس حزب رفاه ملی افغانستان روز دوشنبه در این زمینه به ایرنا گفت: ایران کشور قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه خاورمیانه است که افغانستان در همسایگی آن قرار دارد و نقش ایران در صلح و توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی افغانستان نسبت به دیگر کشورها بیشتر حایز اهمیت است.

به باور وی، صلح خواسته دولت و مردم افغانستان بوده و برای کشورهای همسایه از جمله ایران، پاکستان و کشورهای آسیای میانه و حتی چین تاثیر مثبت دارد.

جعفری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز همواره قربانی تروریسم بوده و تاوان‌ زیادی برای مقابله با تروریست‌ها پرداخته است و به همین دلیل صلح در افغانستان می تواند به ثبات و پایداری منطقه کمک کند.

به گفته وی، تجارت، توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در سایه صلح رونق بیشتر خواهد گرفت و اقتصاد منطقه بیش از پیش بهبود خواهد یافت که نتیجه آن توسعه روابط منطقه ای و بین المللی خواهد بود.

جعفری تصریح کرد: تأمین صلح در افغانستان می تواند به ثبات منطقه و حتی صلح در خاورمیانه نیز کمک کند.

این سیاستمدار کشورمان معتقد است: با شعارها و طرح‌های آمریکایی نمی توان امنیت افغانستان و منطقه را تأمین کرد و صلحی می تواند به ثبات و امنیت منطقه منتهی شود که دولت و مردم افغانستان در محور آن قرار داشته باشند.

وی افزود: اگر بیگانگان از جمله آمریکا و غرب می خواهند صلح در افغانستان تامین شود، باید در امور کشور مداخله نکنند و بگذارند افغان‌ها خود امورشان را بگردانند.

جعفری تاکید کرد: اگر صلح در افغانستان با همکاری کشورهای منطقه از جمله ایران، پاکستان، چین و کشورهای آسیای میانه تحقق یابد و معضل مواد مخدر و مافیای منطقه‌ای، تروریسم و حضور نظامیان خارجی در افغانستان پایان یابد، در این صورت قربانی‌های منطقه در مقابله با مواد مخدر و مافیا نیز کاهش خواهد یافت و این روند به دوستی و گسترش روابط همسایه‌ها رونق بیشتر می بخشد.

"رضوانی بامیانی" رئیس کمیته فرهنگی شورای علمای شیعه کشور نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: صلح افغانستان در چنین شرایطی بسیار با اهمیت است و دولت باید نقش ایران را در روند صلح افغانستان که بسیار با اهمیت و موثر است، نادیده نگیرد.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران می تواند افغانستان را در تامین صلح یاری و کمک دهد.

وی با اشاره به  اینکه ایران تشنه و طالب صلح در افغانستان است و ما بارها شنیده‌ایم که ایران گفته است: صلح و ثبات در افغانستان به معنی صلح، امنیت و ثبات در ایران است و به همین دلیل باید ایران در موضوعات صلح ورود کند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای علمای شیعه کشور تاکید کرد: ایران در بخش صلح ظرفیت خوبی دارد و از طرف دیگر در موضوع افغانستان بی طرف است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

 اگرچه تلاش‌ها برای تأمین صلح در افغانستان  در ریاست جمهوری حامدکرزی و از سال 1383 آغاز شد، اما این روند تاکنون پیشرفتی نداشته است.

آمریکا که آغازگر جنگ در افغانستان بود و شعله های منازعه را در کشور روشن کرد، پس از 18 سال کشتار و ویرانی در کشور، برنامه صلح با طالبان را مورد پیگیری قرار داد و پس از 11 دور گفت‌وگو در مدت یکسال، سرانجام توافقنامه دوحه را در 29 فوریه سال جاری میلادی با  این گروه امضا کرد.

این درحالی است که «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کتابی که بتازگی منتشر کرده ، پرده از استفاده ابزاری از طرح صلح  آمریکا در افغانستان برداشته و  آن را صرفا اقدام و تلاش ترامپ برای موفقیت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دانسته است.

بولتون در کتاب "اتاق اتفاق" نوشته است: آمریکا در جنگ افغانستان شکست خورده و برنامه صلح نیز تنها برای گرفتن رای آمریکایی‌ها برای ماندن ترامپ در کاخ سفید مطرح شده است.

  پربازدید ترین