• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تشکیل سازمان امور مهاجرین و اتباع خارجی ضروری است

تشکیل سازمان امور مهاجرین و اتباع خارجی ضروری است

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران با تاکید بر این‌که این کشور درگیری نزدیک و مستقیم با مساله اتباع و مهاجرین خارجی دارد؛ گفت: ضرورت تشکیل سازمان مهاجرین و امور اتباع خارجی برای هماهنگی و تسریع در رسیدگی به وضعیت اتباع خارجی در ایران بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود که مجددا در دست پیگیری و شکل‌گیری است.

دکتر مهدی محمودی که روز گذشته(سه‌شنبه، 17 سرطان) در همایش مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری های سراسر ایران در تهران سخن می‌گفت؛ با اظهار این‌که بنای این نشست، همفکری و رسیدن به درک و دیدگاهی مشترک در رسیدگی به امور اتباع و مهاجرین در کل ایران است؛ گفت: به دنبال این هستیم با تشکیل سازمان مهاجرین و امور اتباع خارجی این هم افزایی و همگرایی را جهت ساماندهی امور اتباع و مهاجرین خارجی تقویت کنیم.
 
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت داخله ایران با تاکید بر اینکه امروز مشکل اصلی در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی، فقدان هماهنگی و نبود ساختاری مشخص در این حوزه است؛ گفت: با هدف هماهنگ سازی بیشتر و تسریع امور در رسیدگی به وضعیت اتباع و مهاجرین خارجی، طرح جدید ساماندهی جامع اتباع خارجی به ویژه اتباع خارجی غیرمجاز بعد از مطالعات کارشناسی فراوان در حال اتمام است.
 
وی در این خصوص گفت: امید داریم با تصویب نهایی طرح ساماندهی اتباع خارجی، مشکلات و معضلات موجود در حوزه ساماندهی اتباع مجاز و غیرمجاز حل و فصل گردد.
 
محمودی با اظهار اینکه تجربه گویا این است که اگر ساختار به صورت اصولی و هوشمند اصلاح شود؛ بخش اعظم مشکلات به صورت اتوماتیک حل می شود.
 
وی همچنین گفت: مساله اتباع و مهاجرین خارجی یک موضوع مهم جهانی است و در همه کشورهای دنیا به این مساله توجه جدی شده است.
 
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران تصریح کرد: با حضور در نشست‌های بین‌المللی و رایزنی‌ها با نهادها و انجوهای بین‌المللی توانسته‌ایم در سال 2020 برخی تسهیلات و کمک‌ها را از برخی سازمان‌ها و مشخصا کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد برای رسیدگی به امور اتباع و مهاجرین خارجی و مقابله با بیماری کووید 19 اخذ کنیم.
 
وی در بخش پایانی صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: "با عطف به اهمیت مساله اتباع و مهاجرین خارجی و درگیری مستقیم کشورمان با این موضوع، ضرورت ارتقای جایگاه سازمانی اتباع در کشور به صورت جدی احساس می‌شود و امید داریم با تقویت این جایگاه بتوانیم نقش‌مان را در امور اتباع قوی‌تر از قبل انجام دهیم".

 در این نشست  پنج نفر از مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر ایران به نمایندگی از تمام ولایت‌ها، دیدگاه‌ها و نقطه نظرات‌شان را در خصوص ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی بیان داشتند که به اهم این دیدگاه‌ها اشاره می‌شود.
 
این بحث و گفت‌وگوی مدیران کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر ایران در دو بخش چالش‌ها و راهکارها مطرح شد که نخست به بیان چالش‌های پیش روی این حوزه و سپس به راهکارهای پیشنهادی در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی پرداخته می‌شود.
 
طبق گزارش مدیران کل اموراتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر ایران، چالش‌های مهمی در ساماندهی دقیق اتباع و مهاجرین خارجی در این کشور وجود دارد که مهم‌‌ترین آن‌ها عبارت اند از:
1- فقدان راهبرد کلان مهاجرتی در ایران.
2-عدم هماهنگی دستگاه‌های دخیل در امر اتباع و مهاجرین خارجی.
3- تهدیدات احتمالی ناشی از اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی.
4-عدم وجود قوانین و مقررات جامع در زمینه کنترل و پیش‌گیری از ورود اتباع به خاک ایران.
5- ضعیف بودن و بازدارنده نبودن مجازات‌های حضور و ورود غیرقانونی اتباع خارجی به خاک ایران.
6-عدم همکاری دولت(سفارت) افغانستان در تثبیت هویت دارندگان مدرک آمایش و صدور گذرنامه الکترونیک جهت اتباع افغانستانی ساکن در جمهوری اسلامی ایران(هزینه‌های هنگفت صدور و تعویض گذرنامه).
7-فقدان تبیین مناسب خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع خارجی در مجامع بین‌المللی و جامعه اتباع افغانستان و داخل کشور افغانستان.

در پایان این نشست راهکارهایی هم برای اصلاح وضعیت موجود در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی مطرح شد که اهم این راهکارها عبارت اند از:
1- تدوین سیاست جامع مهاجرتی در  ایران.
2- تصویب قوانین بازدارنده و تشدید مجازات‌های مربوط به ورود و حضور غیرقانونی اتباع خارجی در ایران.
3- تشدید مجازات مقابله با قاچاق انسان در ایران.
4-پرهیز از نگاه بخشی توسط دستگاه‌های دخیل در امر اتباع خارجی.
5-تصویب قوانین و مقررات تصریح کننده وظایف و مأموریت‌های هر یک از دستگاه‌ها در حوزه اتباع و مهاجرین خارجی.
6-اطلاع رسانی مناسب در زمینه خدمات جمهوری اسلامی ایران به اتباع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بین‌المللی.
7- قانونمندسازی حضور اتباع خارجی در ایران و ارایه راهکارهای اجرایی برای پیشگیری از ورود غیرقانونی اتباع به خاک این کشور.
8- تحرک بخشی به کارگروه‌های ولایتی به ویژه کارگروه کنترل و ساماندهی اتباع غیرمجاز.
9-تلاش برای حفظ فعالان اقتصادی تبعه خارجی و جذب سرمایه‌های جدید اتباع خارجی.
10-ارایه راهکارهای مناسب برای بازگشت داوطلبانه اتباع خارجی به کشورشان.
11-مسئول‌سازی دولت افغانستان و پاکستان نسبت به کنترل مرز و جلوگیری از تردد غیرمجاز اتباع از مرز.

  پربازدید ترین