• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرونا، خیابان های «بلگراد» را به صحنه جنگ تبدیل کرد

کرونا، خیابان های «بلگراد» را به صحنه جنگ تبدیل کرد

درگیری میان معترضان به تشدید قوانین قرنطینه مربوط به شیوع کرونا با نیروهای امنیتی، خیابان‌های پایتخت صربستان را به صحنه جنگ و خشونت تبدیل کرد.

 هزاران نفر از مردم صربستان در اعتراض به تصمیم دولت این کشور در تشدید محدودیت‌ها به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، در خیابان‌های «بلگراد» تظاهرات برپا کردند که با ورود نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و شهر را به صحنه جنگ تبدیل کرد.

شبکه راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، نیروهای پلیس صربستان با استفاده از گاز اشک‌آور و باتون به سمت هزاران معترضی که مقابل پارلمان صربستان در بلگراد تجمع کرده بودند، حمله کرد تا آنها را متفرق کند.

 «الکساندر ووچیچ» رئیس‌‌جمهور صربستان روز گذشته (سه‌شنبه) از وضع مجدد محدودیت‌هایی به منظور پیش‌گیری از همه‌گیری ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

وی تصریح کرد که قوانین جدید منع آمد و شد از روز جمعه هفته جاری اجرا خواهد شد و در تعطیلات آخر هفته (شنبه و یکشنبه) نیز ادامه خواهد داشت.

به دنبال اظهارات ووچیچ، جمعیتی بالغ بر ده هزار نفر از ساعت 22:00 سه‌شنبه به وقت محلی (00:30 چهارشنبه به وقت تهران)  مقابل ساختمان پارلمان صربستان تجمع کردند و خواستار استعفای ووچیچ شدند.

طبق این گزارش، برخی از معترضان ظاهراً تلاش کردند تا وارد ساختمان پارلمان بلگراد شوند که با مقاومت پلیس ضدشورش این کشور مواجه شدند و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌آور و باتون استفاده کردند.

راشاتودی در ادامه گزارش خود نوشت که سیاستمداران مخالف دولت نیز با حضور در این اعتراضات، معترضان را به سمت انقلاب علیه دولت هدایت می‌کردند و تمامی مردم صربستان را ترغیب می‌کردند که «به بلگراد بروند، همین حالا یا هرگز» و به مردم می‌گفتند که «آزادی خود را بدست آورید».

طبق این گزارش، اعتراضات احتمالاً به دلیل محدودیت‌های مرتبط با «کووید-19» آغاز شد اما انگیزه حاضران در آن ظاهراً تاحدودی مربوط به نارضایتی و دلزدگی آنها از سیاست‌های صربستان می‌شود.

«بوریس مالاگورسکی» خبرنگار منتقد دولت صربستان با انتشار تصویری از اعترضات در صفحه توییتر خود، نوشت: «صربستان به پا خاسته است».

اکثر معترضان را جوانان صرب تشکیل می‌دادند و یکی از جوانانی که در این اعتراضات شرکت کرده بود به خبرنگاران گفت که پدرش بر اثر ابتلا به ویروس کرونا و به دلیل فقدان ونتیلاتور جانش را از دست داد.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، یکی دیگر از معترضان با صورت خونین را نشان می‌دهد که می‌گوید دو فرزند دارد و برای آینده بهتر برای فرزندانش مبارزه می‌کند.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور صربستان تاکنون در خصوص ناآرامی‌ها در پایتخت این کشور اظهارنظر نکرده است اما «آنا بارنابیچ» نخست‌وزیر این کشور گفت که پلیس نظم را در شهر برقرار کرده است.

اعتراضات روز سه‌شنبه در بلگراد، بزرگترین تظاهرات اینچنینی در یک دهه اخیر محسوب می‌شود زیرا از زمان انقلاب رنگی اکتبر 2000 که به یک عملیات تغییر نظام تحت حمایت آمریکا تبدیل شد، اکثر صرب‌ها تمایلی به برگزاری و سازماندهی تظاهرات‌های گسترده نداشته‌اند و تنها چند صدنفر از معترضان بعد از ساعت 01:00 بامداد چهارشنبه به وقت محلی (03:30 چهارشنبه به وقت کابل) همچنان در پارک مقابل پارک پارلمان حضور داشتند و در نهایت نیز سواره‌نظام‌ها آنها را متفرق کردند.

  پربازدید ترین