• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احصائیه ملی: توزیع تذکره برقی به زودی برای مهاجرین افغانستانی در ایران آغاز می شود

احصائیه ملی: توزیع تذکره برقی به زودی برای مهاجرین افغانستانی در ایران آغاز می شود

اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان «NSIA» اواسط ماه جون اعلام کرد که روند توزیع تذکره های الکترونیکی به مهاجرین افغان مقیم ایران شروع می‌شود. این تصمیم بر اساس هدایت شورای امنیت ملی افغانستان گرفته شده است که ماه گذشته خواستار توزیع تذکره الکترونیکی به مهاجران افغان در ایران شده بود تا مشکلات آن‌ها از ناحیه تثبیت هویت رفع گردد.

 سخنگوی اداره ملی احصائیه افغانستان می گوید که تا کنون رایزنی با مقامات ایرانی، برآورد تعداد مهاجرین و روند تجهیز مراکز انجام شده و قرار است چهار مرکز در تهران و مشهد برای توزیع تذکره الکترونیکی تا آخر ماه سرطان/تیر فعال شود.

اداره ملی احصائیه با استناد به آمار ارائه شده از سوی مقامات ایران می گوید که حدود سه میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند. رویینا شهابی، سخنگوی این اداره به دویچه وله گفت که ثبت نام برای اخذ تذکره های الکترونیکی از طریق وب سایت آغاز شده است.

بنا بر آمار اداره ملی احصائیه و معلومات افغانستان تا کنون در داخل این کشور بیش از 800 هزار نفر تذکره الکرونیکی دریافت کرده اند.

سخنگوی اداره ملی احصائیه افغانستان گفت: «سعی ما بر این است که پروسه دریافت تذکره الکترونیکی هم برای اتباعی که در داخل افغانستان اند و هم برای مهاجرین سهولت داشته باشد و مراحل قانونی خود را نیز طی کند.»

تا حالا تذکره ها در افغانستان کاغذی است که هم به سادگی فرسوده می شود و هم امکان جعل و تقلب در آن زیاد است.

به گفته خانم شهابی افرادی که درخواست تذکره الکترونیکی می دهند باید تذکره کاغذی داشته باشند و اگر تذکره نیاز به اصلاح سن و نام دارد باید در تذکره کاغذی این اصلاحات انجام شود و بعدا به رویت تذکره کاغذی، تذکره الکترونیکی داده می شود.

اما مشکل این است که بسیاری مهاجران افغان در ایران، خصوصاً کسانی که در این کشور متولد شده اند، تذکره کاغذی ندارند.

خانم شهابی گفت آن مهاجران افغان در ایران که تذکره کاغذی ندارند می توانند ابتدا به صورت غیرحضوری این تذکره را بگیرند بعداً برای تذکره الکترونیکی اقدام کنند.

او توضیح داد: «آنها می توانند فورم دریافت کرده و خانه پری کنند، فورم به اداره احصاییه می رسد، سوابق و کنده و اساس شان یعنی اقارب اساسی بررسی شده و به رویت این اسناد برایشان تذکره (غیابی) صادر می شود.»

سخنگوی این اداره در مورد مدت زمان مورد نیاز تا صدور تذکره الکترونیکی می گوید: «زمانی که (متقاضیان) در خواست بدهند تا وقتی که تذکره را به دست بیاورند وابسته به اسنادی است که متقاضیان خانه پری می کنند. اگر اسناد کامل باشد و مشکلی هم نداشته باشد و رویت تذکره هم مشکل نداشته باشد، در نهایت تا یک هفته تذکره خود را می توانند دریافت کنند.»

علاوه بر ایران، دو کشور هند و پاکستان نیز میزبان شمار زیادی از مهاجران افغان اند. اداره احصائیه می گوید که تا کنون صدور تذکره های الکترونیکی برای افغان ها در کشورهای هند و پاکستان مطرح بحث نبوده است. سخنگوی اداره ملی احصائیه افغانستان گفت: «صدور تذکره های الکترونیکی در هند و پاکستان نیازمند این است که با مقامات کشور میزبان صحبت شود و تفاهمنامه وجود داشته باشد و بتوانیم از امکانات کشور میزبان استفاده کنیم.»

مقامات اداره احصائیه افغانستان می گویند که تذکره های الکترونیکی به گونه رایگان صادر می شود و فقط مبلغ اندکی برای چاپ تذکره از متقاضیان گرفته می شود.

 اطلاعیه ادارۀ ملی احصایه و معلومات در رابطه به توزیع تذکرۀ الکترونیکی به شهروندان افغان مقیم جمهوری اسلامی ایران
روند توزیع تذکرۀ الکترونیکی توسط هیئت موظف دولت جمهوری اسلامی افغانستان برای اتباع کشور در جمهوری اسلامی ایران به زودی آغاز می‌گردد.

ادارۀ ملی احصائیه و معلومات، صرف از طریق سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و قونسلگری‌های این کشور در ولایات زاهدان و مشهد جمهوری اسلامی ایران، خدمات توزیع تذکرۀ الکترونیکی را ارایه می‌کند.

از تمام مهاجرین افغانستان مقیم جمهوری اسلامی ایران خواهشمندیم تا الی نشر اطلاعیۀ رسمی اداره ملی احصایه و معلومات و سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، به سایر اخبار و شایعات پیرامون تذکرۀ الکترونیکی گوش نداده و برای دریافت فورم‌های تذکرۀ الکترونیکی به افراد سودجو، پول پرداخت نکنند. فورمه های که از جانب افراد ناشناس و غیر مسوول توزیع میگردد فاقد اعتبار می باشد.

متقاضیان می‌توانند به‌طور بیست‌و‌چهار ساعته، با مراجعه به ویب‌سایت nid.nsia.gov.af درخواستی تذکرۀ الکترونیکی را با انتخاب نزدیک‌ترین حوزۀ توزیع تذکرۀ الکترونیکی، به‌گونۀ آنلاین بفرستند. این اداره با دریافت درخواستی، روند تثبیت هویت متقاضیان را انجام داده؛ سپس تاریخ و زمان مراجعۀ متقاضیان را به‌منظور ثبت معلومات بایومتریک و طی مراحل بعدی، تنظیم کرده و به اطلاع آنها می‌رساند.

nid.nsia.gov.af

  پربازدید ترین