• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نخستین تقابل دولت و شورای مصالحه درباره آزادی زندانیان طالبان

 نخستین تقابل دولت و شورای مصالحه درباره آزادی زندانیان طالبان

 در حالی که رئیس جمهور غنی بر عدم آزادی حدود 600 زندانی طالبان تاکید دارد اما رئیس شورای عالی مصالحه کشور می‌گوید که روند تبادل زندانیان باید تکمیل شود.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه کشور گفت که دستیابی به صلح دائمی و پایان جنگ از مهمترین اولویت‌های افغانستان است.

وی تاکید کرد که حفظ دستاوردهای سالیان اخیر در رأس برنامه‌های این شورا در مذاکرات و دست‌یافتن به صلح قرار دارد.

عبدالله با اشاره به تاخیر در ایجاد کابینه دولت جدید نیز گفت: اطمینان می‌دهم که در رابطه با تشکیل کابینه و نهایی‌سازی تشکیلات شورای عالی مصالحه پیشرفت‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس شورای عالی مصالحه درباره روند آزادی زندانیان طالبان نیز اظهارداشت: کار نهایی‌سازی تبادل زندانیان دو طرف ادامه دارد و جمهوری اسلامی افغانستان متعهد است تا این روند را برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی تکمیل کند.

وی با محکوم کردن حملات طالبان از این گروه خواست تا در زمینه کاهش خشونت اقدام کرده و بر برقراری آتش‌بس بشردوستانه تاکید کرد.

عبدالله در حالی بر تکمیل روند آزادی زندانیان طالبان تاکید دارد که «اشرف غنی» رئیس جمهور تصریح می‌کند از مجموع 5 هزار زندانی طالبان 592 نفر از آن‌ها را به دلایل امنیتی و حقوقی آزاد نخواهد کرد.

«جاوید فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان فهرست جایگزینی را به ازای این زندانیان به دولت تحویل داده اما طالبان تاکنون درباره اینکه آیا پس از آزادی زندانیان جایگزین حاضر به آغاز مذاکرات خواهد شد، هنوز چیزی نگفته است.

  پربازدید ترین