• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

5 جسد پناهجویان غرق شده افغان در ترکیه به افغانستان انتقال یافتند

5 جسد پناهجویان غرق شده افغان در ترکیه به افغانستان انتقال یافتند

هویت 30 تن از پناهجویان افغان که در دریاچه شهر وان ترکیه غرق شده بودند، تاکنون شناسایی شده است. وزارت خارجه افغانستان می گوید که روند انتقال اجساد قربانی به کابل ادامه دارد.

گران هیواد، سخنگوی وزارات خارجه روز چهارشنبه (22 جولای 2020) به خبرگزاری ها گفته است که 5 جسد انتقال داده شده است، از جمله اجساد 30 تن آنها از پناهجویان افغان اند که در دریاچه وان ترکیه غرق شده بودند.

این کشتی به تاریخ 27 جون زمانی غرق شد که #پناهجویان #غیرقانونی را در دریاچه وان ترکیه انتقال می داد. این دریاچه در نزدیکی مرز ایران و در خاک ترکیه موقعیت دارد. به قول مقامات ترکیه پناهجویان دیگر، بیشتر از پاکستان و ایران اند.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز (23 جولای) گفت: «از 59 جسد که هویت شان شناساسی شده است، 30 تن آنان افغان می باشند. به گفته او، 5 جسد این قربانیان نظر به خواست خانواده های شان در شهر وان ترکیه به خاک سپرده شده اند و 7 جسد دیگر در همکاری با شرکت های هوایی افغانستان، به کابل انتقال یافته اند. 12 تن دیگر فردا یا در جریان آغاز هفته نو به افغانستان انتقال می یابند.»

 یکی از اقارب افغان های غرق شده در ترکیه، حشمت الله نور است که قبل از طلوع آفتاب در میدان هوایی کابل آمده بود تا اجساد خواهرزاده هایش را تسلیم شود. نور می گوید که  او در این فاجعه 10 تن از اقارب اش را که همه زیر 22 سال بودند، از دست داده است.

نور افزود: «در #افغانستان #کار نیست و فقط #جنگ است. جوانان ما چاره دیگر ندارند به جز از اینکه به امید رسیدن به یک زندگی بهتر از وطن فرار کنند. آن ها بعضا برای رسیدن به هدف، در مسیر راه جان های خود را از دست می دهند.»

مقامات در ترکیه گفته اند که در این کشتی 55 تا 60 پناهجو موجود بوده اند.

مولاداد یکی از افغان های دیگر است که در میدان هوایی کابل منتظر جسد پسر 15 ساله اش از ترکیه است. او می گوید که آخرین باری که پسرش را دیده بود 27 ماه می امسال هنگام خداحافظی بوده است. او در علاوه کرد: «من او را فرستادم چون چاره ای دیگر نداشتم. اینجا #جنگ و #بیکاری حاکم است.» مولاداد تصمیم دارد پسرش را در مرکز شهر جلریز ولایت وردک به خاک بسپارد.

 این کشتی به تاریخ 27 ماه جون زمانی غرق شد که پناهجویان غیرقانونی را از دریاچه وان ترکیه منتقل می کرد. این دریاچه در نزدیکی مرز ایران و در خاک ترکیه موقعیت دارد. مقام های ترکیه گفته اند که قاچاقچیان برای دور زدن چندین پسته بازرسی پولیس و اردو در مسیرهای معمول مهاجرت، پناهجویان را از طریق مسیر دریایی و خطرناک دریاچه وان عبور می دهند.

بر اساس گزارش "فرانتکس" آژانس حفاظت از مرز های اروپا، در شش ماه اول سال روان میلادی، 9 هزار و 300 مهاجر تلاش کرده اند تا به صورت غیر قانوانی وارد اروپا شوند؛ یعنی 73 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال 2019. گفته می شود که از مجموع این گروه، 17 درصد مهاجران افغان بوده اند.

  پربازدید ترین