• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارش فعالیت ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان

الف. چگونگی تشکیل ستاد و انتخاب مسئول کمیته ها
 در پی شیوع ویروس کرونا از اوایل حوت/اسفندماه 1398 و تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان، در تاریخ 99/1/31 با حضور جناب آقای مهندس سلیمانی مدیر کل محترم دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان و همکاران محترم ایشان آقای صفری، آقای محمدی و آقای اشرفیان زاده از اداره کل اموراتباع اصفهان و آقایان حاج امین فضلی، سید فرید معصومی، سید عزیز موسوی، عصمت علی مهردادی، جانعلی رضایی، علی جان جعفری و خانم خالقی از متنفذین مهاجرین، جهت بررسی و تصمیم گیری در مورد مقابله با شیوع ویروس کرونا و تبعات بعد از آن بر مهاجرین، جلسه ای در نمازخانه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان تشکیل شد .
 
در این جلسه آقایان امین فضلی، سیدفرید معصومی، سید عزیز موسوی، عصمت علی مهردادی، جانعلی رضایی، علی جان جعفری، خانم دکتر فضه حسینی و خانم خالقی به عنوان هسته مرکزی ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان معرفی شدند و بعد از بحث و تبادل نظر :
مسئول کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی آقای سید فرید معصومی،
مسئول کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی آقایان حاج امین فضلی و جانعلی رضایی،
مسئول کمیته هماهنگی امور بهداشتی و درمانی خانم دکتر فضه حسینی،
مسئول کمیته هماهنگی تولید لوازم و تجهیزات بهداشتی آقایان علی جان جعفری و سید عزیز موسوی
مسئول کمیته مالی و جذب مشارکت های خیرین آقای محمد باقر کاشمری(در جلسه 1399/2/1)
و مسئول ستاد آقای عصمت علی مهردادی انتخاب شدند .
 
در اولین جلسه ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان که در تاریخ 1399/2/1 در دفتر اصفهان آیت اله محقق(ره) با حضور همه اعضا تشکیل شد، بعد از بحث و تبادل نظر با اکثریت آرا، کمیته جذب مشارکت های مردمی، جهت جذب کمکهای نقدی و غیر نفدی مهاجرین برای کمک به اقشار اسیب پذیر و بیماران کرونایی، ایجاد و مسئول این کمیته آقای محمد باقر کاشمری انتخاب گردید .

2. فعالیت های ستاد
 1. تشکیل جلسات جداگانه با حضور متنفذین، مسئولین هیئت های مذهبی، مسئول تشکل های مهاجرین، مولوی های اهل سنت، دانشجویان، علما و روحانیون با رعایت پروتکل های بهداشتی جهت یادآوری توصیه های بهداشتی و انتقال آن به دیگر اقشار مهاجرین در استان جهت اطلاع رسانی .
2. شناسایی حدود 2000 خانواده با کمک مسئولین هیئت های مذهبی و متنفذین که از تبعات شیوع ویروس کرونا آسیب دیده بودند جهت کمک به این اقشار و نیز شناسایی بیماران کرونایی جهت کمک و راهنمایی به خانواده های آنها و پیگیری امور اداری این بیماران توسط کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی.
3. جذب مبلغ 11 میلیون تومان وجه نقد از خیرین جهت خرید" نان" در بین خانواده های آسیب پذیر توسط کمیته هماهنگی تولید لوازم و تجهیزات بهداشتی.
4. مبلغ 11 میلیون تومان وجه خرید "نان" توسط 4 خیریه امام حسین(ع)، خیریه ابوتراب(ع)، خیریه امام حسن مجتبی(ع) و خیریه خاتم النبین(ص) هر خیریه مبلغ یک میلیون پانصد هزار تومان و نیز توسط متنفذین در شهرستان های مبارکه، فلاورجان، دولت آباد، خورزوق و جوی آباد هر کدام یک میلیون تومان بر اساس تصمیم ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان در جلسه مورخ 1399/2/18 بین خانواده های آسیب پذیر و نیازمند مهاجر در ماه مبارک رمضان بصورت بن خرید "نان" توزیع گردید .
5. جذب مبلغ یازده میلیون و چهارصد هزار تومان وجه نقد و هفت میلیون پانصد هزار تومان کمکهای غیرنقدی از خیرین توسط کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی(جانعلی رضایی).
6. جذب مبلغ پانزده میلیون و شیصد هزار تومان وجه نقد و 100 عدد مرغ 2 کیلویی از خیرین توسط کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی(حاج امین فضلی).
7. جذب مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان نقد، 50 بطری روغن مایع 1.5 لیتری، 3 تن برنج هندی، 100 عدد مرغ 2 کیلویی و 400 بطری روغن مایع 1 لیتری کمکهای غیرنقدی از خیرین توسط کمیته هماهنگی تولید لوازم و تجهیزات بهداشتی.
8. جذب مبلغ هفتاد و دو میلیون و دویست هزار تومان وجه نقد از خیرین بر اساس گزارش کمیته مالی و جذب مشارکت های خیرین.
9. طراحی بروشور توصیه های بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا، پوستر جذب کمک و بنرجهت چاب و نشر در فضای مجازی توسط کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی با استفاده از دانشجویان مهاجر.
10. آماده سازی بسته های مواد غذایی توسط کمیته هماهنگی تولید لوازم و تجهیزات بهداشتی جهت توزیع بین اقشار آسیب پذیر الویت اول .

11. توزیع 1025 بسته مواد غذایی که هر بسته شامل:
1. 1 بسته 3 کیلویی برنج
2. 2 بطری روغن مایع 810 گرمی
3. 1 قوطی رب 1 کیلویی
4. 2 کیسه 1 کیلویی نمک
5. 1 بسته 2 کیلویی خیار
6. 1 بسته 300 گرمی سویا
7. 4 عدد ماسک پارچه ای
8. 2 عدد ماکارونی 700 گرمی
9. 1 عدد مرغ 2 کیلویی و
10. 1 عدد بروشور توصیه های بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا(که به همت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان چاب شده بود)
طی مراسمی با عنوان ضیافت همدلی و دل آسایی روز پنج شنبه 1399/3/1 با حضور جناب آقای مهندس سلیمانی مدیر کل محترم دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان و مسئول سیاسی و اجتماعی دفتر اتباع جناب آقای محمدی ، اعضای ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان، مسئولین هیئات مذهبی، مسئول دفتر اصفهان آیت اله موحدی نجفی، مسئول دفتر اصفهان آیت اله محقق(ره)،  خیرین، متنفذین و مسئول برخی از تشکلهای مهاجرین در ورزشگاه زیتون، بین مسئولین هیئات مذهبی، خیرین و متنفذین توزیع گردید تا براساس لیست تسلیمی بین خانواده های اسیب پذیر الویت اول محل خویش توزیع نمایند .

12. فعالیت های کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی ستاد:
مقدمه:
ویروس کرونا در ابتدا دو ویژگی داشت که شامل بی اطلاعی و غافلگیری بود. با شیوع ویروس کرونا در ایران، نشر شایعات در فضای مجازی ابهام و تهدید را تقویت می کرد و کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی ستاد با این جو و فضا وارد میدان اطلاع رسانی مقابله با کرونا شد.

فعالیت ها :
- ایجاد یک کانال اطلاع رسانی در تلگرام
- ایجاد یک گروه اطلاع رسانی در واتس آپ
- ایجاد یک گروه جهت تبادل نظر برای اعضای ستاد در واتس آپ
- ایجاد یک گروه جهت تبادل نظر برای اعضای ستاد با خیرین و متنفذین در واتس آپ،
- ایجاد یک پیچ در اینستاگرام
- ایجاد یک صفحه در فیسبوک توسط کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی با استفاده از دانشجویان .
- تهیه بانک اطلاعاتی حدود 2000 خانواده اسیب پذیر بر اساس اطلاعات دریافتی از کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی

کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی استان اصفهان، کانال اطلاع رسانی در تلگرام و واتس آپ را برای اطلاع رسانی دقیق و موثق به مهاجرین تشکیل داد که حجم گسترده ای از اطلاعات در آن در حال گردش است و اخبار و مطالب مرتبط با ویروس کرونا و همچنین مطالب آموزشی که توسط کمیته هماهنگی امور بهداشتی و درمانی تهیه می شد، در آن نشر می گردید.
در کانال اطلاع رسانی در تلگرام و واتس آپ با تاکید بر توجه به مرجع اطلاعات، مقابله با شایعات، واگذار کردن کار به رسانه و هدایت رسانه ای (اقناع و مشارکت مردم در مقابله با کرونا) عمل می شد.
 
13. طراحی و چاب پاکت جمع آوری ذکات فطره توسط کمیته فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی.
14. توزیع پاکت جمع آوری ذکات فطره توسط کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی بین مهاجرین.
15. جمع آوری پاکت ذکات فطره با کمک مسئولین هیئت های مذهبی و متنفذین توسط کمیته هماهنگی امور حمایتی و اجتماعی(مبلغ نه میلیون پانصد هزار توسط جانعلی رضایی و مبلغ 8375700 تومان توسط حاج امین فضلی )
16. مبالغ ذکات فطره توسط 4 خیریه امام حسین(ع)، خیریه ابوتراب(ع)، خیریه امام حسن مجتبی(ع) و خیریه خاتم النبین(ص) بر اساس تصمیم ستاد مردمی مبارزه با کرونا مهاجرین افغانستانی ساکن استان اصفهان در جلسه مورخ 1399/4/5 بین مددجویان آسیب پذیر مهاجرین خیریه ها توزیع گردید.
17. امور بیش از 80 بیمار کرونایی مهاجر توسط کمیته هماهنگی امور بهداشتی و درمانی با مسئولیت خانم دکتر فضه حسینی پیگیری شده است و به تعداد زیادی از خانواده ها در مورد بیماری کرونا بصورت تلفنی و یا حضوری مشاوره و راهنمایی داده شده است .
18. تعداد 450 بسته معیشتی در بین اقشار آسیب پذیر در 15 ماه رمضان ، 110 بسته معیشتی به جانبازان و خانواده های مدافع حرم، 58 بسته معیشتی به در فلاورجان و خمینی شهر و 170 بسته مواد غذایی در بین خانواده های بیماران کرونایی توسط کمیته هماهنگی تولید لوازم و تجهیزات بهداشتی توزیع شده است.
 
تمام فعالیت های فوق با همکاری مسئولین همه کمیته ها و مسئول ستادکه به صورت شبانه روزی پیگیر امورات فوق بودند، انجام شده است و همچنین:
مسئولین دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان-دفتر اصفهان ایت اله محقق (ره)-دفتر اصفهان ایت اله موحدی نجفی-مسئولین هیئات مذهبی-علما، روحانیون و مولوی ها-دانشجویان-متنفذین-خیرین و تعدادی از تشکلهای مهاجرین در این امر ستاد را یاری نموده اند .

  پربازدید ترین