• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله: تصمیم و فیصله اعضای جرگه بحث مرگ و زندگی برای مردم است

عبدالله: تصمیم و فیصله اعضای جرگه بحث مرگ و زندگی برای مردم است

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی اعلام کرد که افغانستان در یک مرحله‌ی حساس تاریخی قرار دارد و «تصمیم و فیصله اعضای جرگه بحث مرگ و زندگی برای مردم است.»

آقای عبدالله که ریاست لویه‌جرگه مشورتی صلح را بر عهده دارد، در سخنانی در نخستین روز این جرگه وعده داد که به زودی تشکیل شورای عالی مصالحه‌ی ملی را اعلام می‌کند.

شورای عالی مصالحه ملی براساس توافق‌نامه‌ی صلح بین محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله که در 28 ماه ثور امضا شد، تشکیل شده است. تاکنون تشکیل زیر مجموعه‌ی این شورا به صورت رسمی اعلام نشده است.

رییس لویه‌جرگه مشورتی صلح هم‌چنان گفت که مطمین است در این لویه‌جرگه به نتایج دست می‌یابد که به نفع صلح و مردم است.

عبدالله عبدالله افزود که افغانستان در یک مرحله‌ی حساس تاریخی قرار دارد و «تصمیم و فیصله اعضای جرگه بحث مرگ و زندگی برای مردم است.»

رییس لویه‌جرگه مشورتی تأکید کرد که برخی‌ها شاید فکر کنند که از طریق جنگ پیروز می‌شوند، اما این فکر اشتباه است. به گفته او، تاریخ 40 ساله کشور نشان داد که هیچ گروهی از طریق جنگ به پیروزی نمی‌رسد.

عبدالله عبدالله وحدت ملی را ضامن پیروزی در روند صلح توصیف کرد و افزود که رهایی بیش از پنج هزار زندانی طالبان تصمیم آسان نبود، اما اراده جمهوری اسلامی افغانستان را برای صلح و ثبات نشان داد.

به گفته او، اعضای جرگه روی دو گزینه‌، تداوم جنگ و برقراری صلح و ثبات تصمیم خواهند گرفت.

آقای عبدالله ابراز امیدورای کرد که موانع از سر راه مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شود و در این صورت آتش‌بس آجندای اصلی مورد بحث این مذاکرات خواهد بود.

لویه‌جرگه مشورتی صلح به هدف تصمیم‌گیری درباره 400 زندانی طالبان که موضوع رهایی آن‌ها جنجالی شده، با حضور سه هزار و 200 تن به شمول 720 زن از سراسر کشور برگزار شده است.

  پربازدید ترین