• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دفاع از بلقیس روشن در کابل؛ باج دهی به طالبان، خیانت ملی است

دفاع از بلقیس روشن در کابل؛ باج دهی به طالبان، خیانت ملی است

شماری از شهروندان کابل در دومین روز برگزاری لویه جرگه در حمایت از اقدام بلقیس روشن نماینده مردم فراه در نزدیکی خیمه لویه جرگه تجمع کردند.

 آنان روز شنبه 18 اسد، با حمل شعارهای، حمایت خودشان را از خانم روشن و نفرت‌شان را از گروه طالبان اعلام کردند.
 
معترضان می‌گویند که دفاع از بلقیس روشن، دفاع از شرف و وجدان جمعی ماست؛ شماری دیگر نیز شعار روز گذشته خانم روشن را حمل می‌کنند.
 
یکی از این معترضان گفت که اگر حکومت می‏‌خواهد نظر شهروندان را بداند، ما به عنوان بخشی از این ملت، مخالف باجی‌دهی به گروه طالبان هستیم.
 
بلقیس روشن نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان و از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح، روز جمعه (17 اسد) هنگام سخنرانی محمد اشرف غنی اعتراض کرد و گفت که "باج دهی به طالبان وحشی، خیانت ملی است".
 
این اقدام خانم روشن باعث شد که یکی از کارمندان خیمه لویه جرگه مشورتی صلح، با او برخورد فیزیکی کند و خانم روشن را به زور از تالار بیرون کند.
 
اخراج این عضو لویه جرگه مشورتی صلح باعث واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی و موضع‌گیری‌های سیاسی شد.
 
نی، حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان با صدور اعلامیه‌ای نوشت که اگر هدف شنیدن دیدگاه مردم است، نباید با آزادی بیان این گونه برخورد شود.
 
شهروندان نیز در فضای مجازی اخراج خانم روشن را نکوهش کردند و آن اقدام را گامی به سوی امارات اسلامی خواندند.
 
اما فرامرز تمنا فعال سیاسی با عنوان "نظام آموزشی جزیره‌ای و دموکراسی بدون دموکرات" در فیسبوکش به عملکرد خانمی که با بلقیس روشن برخورد کرد، پرداخته است.
 
آقای تمنا نوشته: "‏زنی که دیروز باخشونت تمام خانم بلقیس روشن را از تالار بیرون انداخت جوان بود و به احتمال زیاد در 20 سال گذشته در همین کشور رشد کرده و درس خوانده است. او دست‌پروردهٔ دموکراسی و نظام باورمند به حقوق زن بوده است."
 
او ادامه داده: "اگر از تأثیر اندک دموکراسی و آموزه‌های حقوق بشری بر وی بگذریم، باید ریشه این بی سامانی رفتاری او را در تربیت وی جست؛ خانواده، مکتب و دانشگاه. به راستی نظام آموزشی ما چه نقصی دارد که نتوانسته حتی زن را برای زن محترم سازد؟"
شماری زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز این رویداد را خشونت زن علیه زن تلقی کردند.

  پربازدید ترین