• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: حکم آزادی 400 طالب را امروز امضا می کنم/گروه طالبان نشان بدهد که از آتش بس سراسری نمی ترسد

 غنی: حکم آزادی 400 طالب را امروز امضا می کنم/گروه طالبان نشان بدهد که از آتش بس سراسری نمی ترسد

رییس‌جمهور غنی، تأکید می‌کند که فیصله‌ی لویه‌ی جرگه‌ی مشورتی صلح مبنی بر آزادی 400 زندانی خطرناک طالب را امروز امضا خواهد کرد.

آقای غنی که روز یک‌شنبه (19 اسد)، در نشست اختتامیه‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح سخن می‌زد، گفت که حالا، انتخاب از طالبان است و این گروه، باید نشان بدهد که در چنین شرایطی، از برقراری آتش‌بس سراسری، ترس ندارد.

او افزود: «من امروز حکمی را امضا می‌کنم که در زندگی نتوانسته‌ام، حکم 400 زندانی طالبان را امضا کرده آن‌ها را رها خواهیم کرد. هم‌چنان به خواست لویه‌جرگه، آن‌ عده از نیروهای امنیتی و دفاعی را که به دلیل غفلت وظیفوی زندانی شده‌اند، آزاد می‌کنم. حالا انتخاب از طالبان است که باید نشان دهند که از آتش‌بس سراسری نمی‌ترسند.»

آقای غنی، با بیان این که فیصله‌ی لویه‌جرگه، فیصله‌ی تمام مردم افغانستان است؛ وعده سپرد که تمام آن را تطبیق خواهد کرد. به گفته‌ی او، حکومت و ملت افغانستان، نیت، اراده، ظرفیت و جرأت اخلاقی برای ختم جنگ را دارد.

او علاوه کرد که ممکن است 10 درصد تصامیم گرفته شده اشتباه باشد؛ اما تصمیم نگرفتن در چنین شرایطی، جرم است و باید دست به دست هم داد تا تصامیم اساسی گرفته شود.

آقای غنی گفت: «بعد از این، راه ما مستقیم است، اما اگر با مشکل مواجه شدیم، مشوره‌ی ملی راه را برای ما هموار می‌کند. ما گام‌های مهم را برای صلح برداشته‌ایم. هیچ کسی از شما کرده بهتر طالبان را نمی‌شناسد، با وجود این، شما باز هم راه صلح را انتخاب کردید. آغوش ملت افغانستان، به اندازه‌ای بزرگ است که طالب در آن جا می‌شود.»

رییس‌جمهور غنی، تأکید کرد که ابهام‌ها و خطراتی در پروسه‌ی صلح وجود دارد، اما با وحدت و همدلی مردم افغانستان، تمام این چالش‌ها از میان برداشته خواهد شد.

گفتنی است که رییس‌جمهور غنی، به منظور بحث و مشوره در مورد آزادی 400 زندانی طالب که پیش از این گفته بود، صلاحیت آزادی آن‌ها را ندارد، لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح را برگزار کرده است.

آقای غنی، در نشست افتتاحیه‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، گفت که گروه طالبان، وعده سپرده تا سه روز پس از آزادی این 400 زندانی، گفت‌وگوهای مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کند.

از سویی هم، عبدالله عبدالله، رییس لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، روز یک‌شنبه (19 اسد)، در نشست اختتامیه‌ی این جرگه، گفت که فیصله‌ی اعضای جرگه، آخرین بهانه‌ها برای آغاز مذاکرات میان‌افغانی را رفع کرده و در آستانه‌ی مذاکرات صلح قرار داریم.

به گفته‌ی او، دولت افغانستان، متعهد است تا قطع‌نامه‌ی نهایی اعضای لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح را تطبیق کند.

آقای عبدالله، روز گذشته نیز، در نشستی گفته بود که قرار است سه روز بعد، نخستین دور گفت‌وگوهای میان‌افغانی، در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

  پربازدید ترین