• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برای هلال احمر ایران فرقی نمی کند به افراد با چه نژادی کمک رسانی می کند/ در حال بررسی ساخت یک مرکز جدید درمانی در افغانستان هستیم

برای هلال احمر ایران فرقی نمی کند به افراد با چه نژادی کمک رسانی می کند/ در حال بررسی ساخت یک مرکز جدید درمانی در افغانستان هستیم

سخنگوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تأکید می‌کند که در حوادث و رویدادهای مختلف در این کشور، چون وقوع سیل سال گذشته و شیوع ویروس کرونا، به تمام کسانی که در این کشور حضور داشتند، فارغ از این‌که چه نژاد، رنگ، پوست و تفکری داشته، خدمات ارائه کرده‌اند. جمعیت هلال احمر ایران از بررسی ساخت یک مرکز جدید خدمات درمانی در افغانستان خبر می‌دهد.

محمد نصیری، سخنگوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که امروز یک‌شنبه(26 اسد) در یک نشست خبری با خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان این‌که اهداف و شعار جمعیت هلال احمر، بی‌غرضی و جهان‌شمولی در خدمات‌رسانی است، گفت: "ما در سیل سال گذشته، به یکی از جاهایی که به صورت ویژه کمک کردیم، به دوستان افغان در منطقه افغان‌آباد ولایت گلستان بود. چون این دوستان نمی‌توانستند از کمک‌های دولتی در قالب تسهیلات بهره‌مند شوند، ما به صورت ویژه با کمک‌های خیرین، اقلام امدادی و اقلام در حوزه بازسازی را در اختیار آن‌ها قرار دادیم".
 
از سوی دیگر، وی افزود: "ما دو تا از بزرگ‌ترین تشکل‌های مردم‌نهاد خود را برای رسیدگی به دوستان افغان خد در منطقه افغان‌آباد گلستان مأمور کردیم".
 
نصیری تأکید کرد: "برای فرقی نمی‌کند که به چه کسی، با چه نژاد، رنگ، پوست و تفکری خدمات ارائه می‌کنیم".
 
وی در مورد سایر خدمات جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین افغانستانی در این کشور خاطرنشان کرد: "جمعیت هلال احمر در قسمت پذیرش هزینه‌های درمانی به خصوص هزینه تأمین دارو به مراجعه‌کنندگان کمک می‌کند و در این زمینه مهم نیست که فرد مراجعه‌کننده از ایران، عراق، افغانستان، پاکستان و... باشد".

 سخنگوی جمعیت هلال احمر ایران ادامه داد که بر اساس بضاعت‌ این جمعیت، در حوزه تأمین هزینه‌های درمانی نیازمندان کار می‌کنند. این در حالی است که کمیساریای عالی سازمان ملل در امورپناهندگان نیز در این زمینه کار می‌کند، اما با شرایط و پروتکل‌های خاص، ولی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مثل شهروندان این کشور به مهاجرین افغانستانی، بدون توجه به این بحث که مدرک اقامتی دارند یا خیر، رسیدگی کرده و اگر نسخه دارو یا کمک هزینه درمان نیاز داشته، به او کمک شده است.
 
وی در مورد امدادرسانی در زمان شیوع ویروس کرونا نیز گفت: "ما به دنبال توزیع اقلام امدادی و معیشتی بوده‌ و هدف‌مان ارتقای ایمنی جامعه بوده، در حالی که برای‌مان اصلا مهم نبوده بسته‌ای که ارائه می‌شود، در اختیار چه کسی قرار می‌گیرد و از اصالتا از کجاست؟"
 
نصیری در مورد ارتباط جمعیت هلال احمر ایران و هلال احمر افغانستان نیز خاطرنشان کرد: "ارتباط ما با افغانستان به واسطه این‌که یکی از 14 مرکز درمانی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان موقعیت دارد و خدمات ارائه می‌کند، وسیع است".
 
وی در مورد چگونگی فعالیت این مرکز خدمات درمانی در افغانستان گفت: "ما به این مرکز هیچ کمکی ارائه نمی‌کنیم، بلکه تخصص لازم را به آن منتقل کردیم و این مرکز با هزینه و پول مردم افغانستان، خدمات ارائه می‌کند".
 
سخنگوی جمعیت هلال احمر ایران در عین حال خبر داد: "ما در حال حاضر ساخت یک مجموعه جدید درمانی را در افغانستان بررسی می‌کنیم".  
 
این در حالی است که بیمارستان تخصصی هلال احمر ایران از سال 1386 در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز افغانستان مشغول به فعالیت است. هم‌چنین هلال احمر ایران در حال تکمیل و بهره‌برداری از بیمارستان و مرکز توان‌بخشی این نهاد در کابل است.
 
وی افزود، اتفاقات متعددی هم از جمله جاری شدن سیل در افغانستان وجود داشته که هلال احمر ایران در امر کمک‌رسانی مشارکت داشته‌ است. هم‌چنین در ایام کرونا نیز مجموعه تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط با جمعیت هلال احمر، نه خود این جمعیت که درگیر وضعیت داخلی ایران بوده، کمک‌هایی برای افغانستان داشته‌اند.
 
دولت جمهوری اسلامی ایران و تشکل‌های مردم‌نهاد و امدادرسان در این کشور تاکنون سه محموله کمک‌های انسانی برای مقابله با ویروس کرونا، از جمله کیت‌های آزمایشگاهی کرونا و ماسک را در اختیار دولت و مردم افغانستان قرار داده‌اند.

  پربازدید ترین