• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آغاز ثبت نام دانش آموزان مهاجر فاقد مدارک معتبر در مدارس دولتی ایران

آغاز ثبت نام دانش آموزان مهاجر فاقد مدارک معتبر در مدارس دولتی ایران

سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در ایران و هم‌چنین ادارات کل اموراتباع و مهاجرین خارجی جمهوری اسلامی ایران از آغاز رون ثبت‌نام دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی فاقد مدارک معتبر در مدارس دولتی این کشور خبر داده‌اند.

در یک خبرنامه امروز(یک‌شنبه، 26 اسد) سفارت افغانستان در تهران آمده است: "با پیگیری‌های سفارت کبرای جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و اتشه معارف و همچنین همکاری نهادهای مرتبط در ج.ا.ایران، مشکل عدم ثبت نام کودکان دارای پاسپورت خانواری و فاقد مدارک معتبر رفع شد و این افراد می‌توانند از دفاتر کفالت برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده و با مراجعه به مدارس ثبت‌نام نمایند".
 
در ادامه این خبرنامه آمده است: "در سال تحصیلی جدید گزارش‌هایی از عدم ثبت نام کودکان افغان به علت نداشتن مدارک معتبر رسیده بود که با پیگیری سفارت و همکاری نهادهای مسئول آموزشی در ایران، این مشکل حل شد که سفارت ج.ا.افغانستان بابت همکاری‌های این نهادها تشکر می‌نماید".
 
در همین حال، روابط عمومی اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت البرز ایران گزارش داده است: "برای دانش آموزان فاقد مدرک اقامتی و همچنین دانش آموزان دارای پاسپورت خانوار، در سال تحصیلی 1399-1400 برگه حمایت تحصیلی صادر و ثبت‌نام‌شان آغاز می‌گردد؛ بدین منظور متقاضیان باید بر اساس اولویت از تاریخ 26 اسد 1399 تا تاریخ 10 سنبله 1399 به دفاتر کفالت مراجعه کنند".
 
کامبیز جعفری، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت البرز ایران با بیان این خبر اظهار داشته است: "با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم بهره‌مندی فرزندان لازم‌‌التعلیم اتباع افغانستانی ساکن در کشور از امکانات آموزشی و دستورات هیئت محترم وزیران و وزیر محترم کشور، صدور برگه حمایت تحصیلی و ثبت نام از دانش‌آموزان فاقد مدرک معتبر اتباع خارجی در مدارس استان البرز در سال تحصیلی 1400-1399 آغاز گردید" .
 
وی افزوده است: "کلیه اتباع خارجی متقاضی تحصیل بین سنین شش سال تمام (متولدان قبل از 01/07/1393) تا 20 سال تمام می‌توانند از این طرح بهره مند گردند" .
 
جعفری گفته است: "متقاضیان دریافت معرفی‌نامه حمایت تحصیلی می توانند با مراجعه به دفاتر خدمات، اقامت و اشتغال اتباع خارجی در استان البرز جهت بهره‌مندی از این طرح اقدام نمایند. این برگه صرفا برای تحصیل نزد واحدهای آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش استان محل صدور و جهت سال تحصیلی جاری معتبر می‌باشد".
 
وی در خصوص مشمولان ثبت نام در این طرح بیان داشت: علاوه بر دانش‌آموزان مجاز دارای مدارک معتبر مشمول ثبت نام در مدارس جمهوری اسلامی ایران؛
ـ دانش‌آموزانی که در سال‌های گذشته اقدام به دریافت برگ حمایت تحصیلی نموده‌اند،
ـ دانش‌آموزان دارای گذرنامه خانواری تمدید روادید شده تا تاریخ 31/6/97 که در  سال گذشته با گذرنامه و یا برگ حمایت تحصیلی در مدارس جمهوری اسلامی ایران تحصیل کرده و یا کلاس اولی می‌باشند،
ـ فرزندان مادر ایرانی که تاکنون موفق به اخذ تابعیت نشده‌اند، لکن مدارک لازم مبنی بر ازدواج والدین (عقد نامه) و گواهی ولادت فرزند را در اختیار داشته و ارایه نمایند،
ـ فرزندان کلاس اولی خانوارهایی که در طرح سرشماری غیرمجازین سال‌های 95 و 96 شرکت نموده و اطلاعات ایشان در سامانه وجود دارد،
ـ دانش‌آموزانی که والدین آنان دارای مدرک معتبر اقامت هستند، لیکن به علت تفاوت نوع مدرک والدین، موفق به اخذ مدرک برای فرزندان خود نشده و در طرح غیرمجازین سال 95-96 ثبت‌نام نموده‌اند؛
برگه حمایت تحصیلی صادر می‌گردد.
 
از سوی دیگر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی ایران نیز از ابلاغ روند ثبت‌نام و تحصیل فرزندان اتباع خارجی در مدارس این ولایت خبر داده است.
 
دراین ولایت مهاجرین می‌توانند تا 15 سنبله به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی خراسان رضوی مراجعه نمایند.

  پربازدید ترین