• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالغفور لیوال: حضور مهاجران افغانستان در ایران قانونمند می شود

عبدالغفور لیوال: حضور مهاجران افغانستان در ایران قانونمند می شود

 سفیر کشورمان در ایران با بیان اینکه حضور مهاجران افغانستان در ایران قانونمند می شود گفت: تیمی برای این مساله به ایران آمده‌اند تا تثبیت هویت مهاجران را انجام داده و شناسنامه، تذکره و گذرنامه الکترونیکی برای آنها صادر کنیم.

عبدالغفور لیوال روز شنبه در دیدار با والی کرمان با اشاره به سفر اخیر هیات عالی‌رتبه کشورمان به ایران افزود: سند جامع راهبردی و توجه بیشتر روی مسائل اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و ترانزیتی بین دو کشور در مراحل نهایی تهیه قرار دارد.

وی با اشاره به هم‌زبانی، همسایگی و اشتراک‌های فرهنگی و مذهبی دو کشور ایران و افغانستان تصریح کرد: آنگونه که باید از ظرفیت‌های اقتصادی هم اطلاع‌ نداریم، ظرفیت‌هایی در ولایت کرمان وجود دارد که ما تازه متوجه شده‌ایم.

سفیر کشورمان در ایران بیان کرد: نه جنگ در افغانستان زیاد دوام می‌کند و نه مشکلات بین‌المللی ایران، این دو کشور با هم دوست و همسایه هستند و دیدگاه ما باید بیشتر به این مساله متمرکز باشد.

وی با اشاره به مشابهت‌های ولایت کرمان و افغانستان در اقلیم و تنوع آب و هوایی اظهار داشت: بیشترین تعداد حضور مهاجران افغانستانی در این ولایت است و همه مهاجران افغانستان از وضعیت کار و زندگی در ولایت کرمان راضی هستند و در تماس‌های خود با سفارت از همکاری خوب اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان ابراز رضایت می‌کنند.

لیوال ادامه داد: ولایت کرمان به لحاظ تعداد حضور مهاجران و مرکزیت برای سایر ولایت‌ها برای ما مهم است و در آینده در حد ایجاد یک کنسولگری، گزینه خوبی است.

وی گفت: خواستار بازنگری در قوانین بین نهادها جهت ارتباط بیشتر دو کشورهستیم و امکانات و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه سرمایه‌گذاری مهاجران افغانستانی در ایران وجود دارد و زمینه سرمایه‌گذاری ایران در کشور افغانستان نیز فراهم است.

سفیر کشورمان در ایران تاکید کرد: هرچند کرمان با افغانستان مرز مشترک تجاری ندارد اما از نظر تجاری و حضور مهاجران ارتباط خوبی برقرار است.

براساس این گزارش هم اکنون 300هزار نفر تبعه افغانستانی در ولایت کرمان زندگی می کنند.

  پربازدید ترین