• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مذاکرات صلح افغانستان و فرصت طلبی پمپئو

مذاکرات صلح افغانستان و فرصت طلبی پمپئو

بعد از این که دولت افغانستان حدود 150 زندانی خطرناک طالبان را آزاد کرد، فضا برای برگزاری مذاکرات بین دولت قانونی افغانستان و گروه طالبان مساعد شد. قطر میزبان این مذاکرات است و به عنوان یک بازیگر فعال، مقدمات لازم را برای مذاکرات فراهم کرده است.

در رابطه با این تحول، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:
- مذاکرات طالبان و دولت افغانستان یک گام مثبت برای استقرار صلح عادلانه است. صلح با محوریت عدالت به معنای احترام طرفین به قانون، استقلال ، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، پرهیز از جنگ و مشارکت سیاسی مردم است. صلح عادلانه قطعا چون از حمایت همه جانبه‌ی ملت افغانستان بر خوردار است، پایدار خواهد ماند.

 - حضور فرصت طلبانه پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا که با هدف تاثیرگذاری بر آرای دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری انجام می شود، تاثیر منفی در روند مذاکرات داشته و می تواند موجب اختلال در مسیر استقرار صلح عادلانه باشد. معمولا وقتی آمریکایی ها برای دستیابی به منافع خود در این قبیل تحولات دخالت می کنند، نمی توان به آینده خوش بین بود. آمریکا بعد از حادثه ساختگی یازده سپتامبر برای مبارزه با طالبان به افغانستان لشکر کشید و امروز هم برای تامین منافع خود به دنبال سازش با طالبان است. مردم افغانستان هرگز جنایات آمریکا در کشور خود را فراموش نخواهند کرد.

- حضور خارجی ها، ناتو، آمریکا و عوامل آمریکا مانند داعش در افغانستان از علل اصلی ناامنی در کشور است. آمریکا انتقال دهنده تروریست های داعش از سوریه و عراق به افغانستان بود و امروز نیز این گروه را تحت حمایت خود دارد. شعارهای پمپئو در قطر نمی تواند حمایت واشنگتن از داعش در افغانستان را لاپوشانی کند و دخالت آمریکا در روند صلح را مردم افغانستان نخواهند پذیرفت.

- گروه طالبان که خود را گروه ملی در افغانستان می‌داند نیز باید از فرصت فعلی استفاده کرده و با احترام به قانون و رعایت حقوق دولت و سایر گروه‌ها و اقوام در جهت تامین منافع ملی افغانستان حرکت نماید.

- امروز جنگ و ناامنی در افغانستان تنها به این کشور محدود نمی‌ شود و یک تهدید جدی برای امنیت منطقه است. به همین دلیل همسایگان دور و نزدیک افغانستان علاقمند به استقرار صلح در افغانستان بوده و آماده همکاری برای تحقق این هدف هستند.

- جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان دوست تاریخی افغانستان معتقد است که برقراری صلح و آرامش و ثبات در افغانستان راه حل نظامی ندارد و راهکار سیاسی تنها روش برون رفت از وضعیت فعلی است. برای ایران آنچه مهم است امنیت افغانستان است  و اخلال در امنیت افغانستان توسط نیروهای خارجی بخصوص نظامیان آمریکایی دغدغه جدی تهران است.

و نکته آخر اینکه دولت آقای اشرف غنی و همه گروه های تاثیرگذار در سرنوشت افغانستان باید بدانند که آمریکا دوست کشورهای منطقه نیست و با اهداف راهبردی به دنبال تحکیم سیطره خود در منطقه از جمله افغانستان است. سفر پمپئو به قطر نه از روی دلسوزی برای مردم افغانستان بلکه برای کمک به پیروزی ترامپ در انتخابات است و مردم افغانستان فریب ترفند آمریکا را نخواهند خورد.

محسن پاک‌آیین

  پربازدید ترین