• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گفتمان صلح عادلانه در مقابل گفتمان آمریکایی است

 گفتمان  صلح عادلانه در مقابل گفتمان آمریکایی است

دبیر وبینار «ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی» با بیان اینکه گفتمان صلح عادلانه در مقابل گفتمان صلح آمریکایی است، گفت: امیدواریم این گفتمان به زودی فراگیر شده و به حل مناقشات بین‌المللی کمک کند.

محسن پاک آیین روز سه شنبه در نشست خبری کنفرانس «ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی»  که به صورت وبینار برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: از 25 کشور جهان از جمله آمریکا، استرالیا، برزیل، کلمبیا، شیلی، اسپانیا، هندوستان، عراق، فلسطین، پاکستان، افغانستان و تونس در حوزه صلح عادلانه مقاله دریافت کرده ایم.

وی با بیان اینکه منتظر مقالاتی از نخبگان مصری و اندونزیایی هستیم، تصریح کرد: استقبال خیلی خوبی از این وبینار انجام شد و این وبینار در چهار پنل در ساعت 20 روزهای 29 و 30 شهریورماه برگزار خواهد شد.

عضو مجمع جهانی صلح اسلامی، پنل نخست وبینار ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی شامل مفهوم شناسی و مبانی نظری صلح و عدالت با تاکید بر اندیشه های اسلامی و دیدگاه های مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.

پاک آیین، آسیب شناسی صلح و عدالت در جهان را موضوع پنل دوم وبینار ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی عنوان کرد و افزود: مطالعات در حوزه صلح و عدالت با توجه به موضوعات روز جهان اسلام مثل تحولات فلسطین، افغانستان، یمن و موضوع مهم کرونا و پساکرونا از موضوعات مورد بحث در پنل سوم است.

وی خاطرنشان کرد: در پنل چهارم، چگونگی پیاده سازی، نهادسازی و رفتارسازی گفتمان صلح و عدالت در جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دبیر وبینار «ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی» با بیان اینکه اندیشه های مقام معظم رهبری در حوزه صلح عادلانه که مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی است در شرایط کنونی جهان بسیار راهگشاست، افزود: رهبر انقلاب در دوره جنگ تحمیلی این گفتمان را در مقابل هیات های خارجی اعزامی از سوی گروه های میانجی بین ایران و عراق بسیار استفاده کرد.

پاک آیین به درخواست گروه های میانجی خارجی برای صلح با صدام در شرایط اشغال خاک ایران اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این شرایط موضوع صلح عادلانه را در پاسخ به درخواست این هیات های خارجی مطرح و تاکید کردند که صلح باوجود اشغالگری پایدار و قابل پذیرش نیست.

وی از تاکید مقام معظم رهبری بر خروج نیروهای اشغالگر عراقی از خاک ایران به عنوان پیش شرط صلح پایدار خبر داد و افزود: صلح و عدالت را مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با هیات های میانجی خارجی مطرح کردند و با طرح موضوع عدالت به عنوان پیش زمینه صلح آنها را خلع سلاح کردند.

عضو مجمع جهانی صلح اسلامی، طرح موضوع صلح عادلانه توسط مقام معظم رهبری در اجلاس سازمان ملل متحد و  اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد را یادآور شد و گفت: این گفتمان امروز بسیار مهم‌تر از گذشته است و می تواند به موضوعات روز جهان اسلام تعمیم داده شود.

پاک آیین با اشاره به طرح صلح خاورمیانه مطرح شده توسط غربی‌ها برای از بین بردن حقوق فلسطینیان تصریح کرد: صلحی که غربی ها اینجا مطرح می کنند نوعی سازش و آرام سازی موقت است که پایدار نخواهد بود.

وی افزود: صلحی که مبتنی بر عدالت نباشد پایدار نخواهد بود و عدالت زمانی در فلسطین محقق خواهد شد که رژیم صهیونیستی دست از اشغال بردارد و این سرزمین به صاحبان اصلی آن برگردد.

دبیر وبینار «ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی»،در ادامه طرح صلح افغانستان و گفت‌وگو بین طالبان و دولت این کشور در دوحه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: گفت‌وگو بین افغان‌ها مورد تایید ایران است اما حضور مقامات آمریکایی در این مذاکرات در حالی که نیروهایشان این کشور را اشغال کرده اند مانع شکل گیری صلح عادلانه در این منطقه است.

پاک آیین درخصوص جنایات عربستان در یمن نیز یادآورشد: تا زمانی که تجاوزات آل سعود علیه مردم بی گناه یمن ادامه دارد ادعای صلح خواهی عربستان معنا ندارد زیرا عدالت مخالف تجاوز است.

وی در ادامه دخالت‌های آمریکا در امور داخلی سوریه را یادآور شد و گفت: واشنگتن نمی تواند مدعی صلح با دمشق باشد زیرا صلح عادلانه مبتنی بر احترام متقابل است.

عضو مجمع جهانی صلح اسلامی، اعمال تحریم علیه کشورها را خلاف و ناقض صلح عادلانه دانست و خاطرنشان کرد: گفتمان صلح و عدالت در مقابل گفتمان آمریکایی هاست که سعی دارد روابط کشورهای عربی و اسلامی را با رژیم صهیونیستی عادی کند.

پاک آیین به عادی سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: مقامات رژیم صهیونیستی با هواپیمایی وارد امارات شدند که روی آن واژه «صلح» هک شده بود اما این صلح وقتی که سرزمین فلسطین در اشغال این رژیم است معنا ندارد.

وی، گفتمان صلح عادلانه را گفتمان روز جهان ارزیابی کرد و افزود: تمام جهان به این گفتمان هم از بعد نظری و هم از بعد رفتاری و هم از بعد آسیب شناسی توجه دارند.

دبیر وبینار «ائتلاف جهانی برای صلح اسلامی» ابراز امیدواری کرد که گفتمان صلح عادلانه تبدیل به راهکاری جهت ارائه به مجامع بین المللی و کشورهای مختلف و راهبردی برای حل مناقشات و منازعات بین‌المللی شود.

  پربازدید ترین