• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سفیر افغانستان: بی سرپناهی 8 هزار هوطن در یونان

سفیر افغانستان: بی سرپناهی 8 هزار هوطن در یونان

مسوولان در سفارت افغانستان در یونان می‌گویند که تلاش‌ها برای اسکان مهاجران افغانستانی که پناه‌گاه‌های‌شان را در نتیجه‌ی آتش‌سوزی در کمپ موریا از دست داده‌اند، به سرعت ادامه دارد.
کمپ موریا واقع در جزیره لیسبوس یونان هفته گذشته آتش گرفت. میرویس صمدی، سفیر افغانستان در یونان روز سه‌شنبه، بیست‌وپنجم سنبله، می گوید هنگام آتش‌سوزی در این کمپ 12 هزار و 500 تن زندگی می‌کردند.

صمدی افزود که حدود 70 درصد مهاجران در این کمپ افغان‌ها بوده‌اند که حدود هشت هزار و 500 تن را تشکیل می‌دهد.
سفیر افغانستان در یونان گفت که از لحظه‌ای که آتش‌سوزی رخ داد با نهادهای بین‌المللی در امور مهاجران و نهادهای دولتی یونان در تماس بوده است تا زمینه اسکان مهاجران افغان را به زودترین فرصت فراهم کند.

میرویس صمدی تأکید کرد که میزان آتش‌سوزی گسترده بود، اما تلفات جانی در پی نداشت.
او افزود که نهادهای امدادرسان بین‌المللی و دولت یونان مکان‌هایی را برای مهاجران در نظر گرفته‌اند و کمک‌های اولیه نیز به آن‌ها توزیع شده است.
سفیر افغانستان در یونان گفت که در ابتدا تلاش کرده است تا زمینه اسکان گروه‌های آسیب‌پذیر فراهم و برای آن‌ها «امنیت و مصونیت» تأمین شود. او کودکان و زنان بی‌سرپرست را جز گروه‌های آسیب‌پذیر دسته‌بندی کرد.

میرویس صمدی گفت که حدود 406 کودک بی‌سرپرست یک روز پس از آتش‌سوزی به یکی از شهرهای یونان منتقل شدند که حدود 90 درصد این کودکان افغان بوده‌اند.
سفیر افغانستان در یونان می‌گوید که دولت میزبانش دو برنامه را برای مدیریت آتش‌سوزی کمپ موریا روی دست گرفته است.
به گفته او، در دو هفته اول تلاش می‌شود تا موضوع «نان، آب و سرپناه موقتی» مهاجران کمپ موریا حل شود و دولت یونان در نظر دارد تا این مهاجران را در مدت چهار ماه به یک مکان دیگر منتقل کنند.

میرویس صمدی از جانب دیگر گفت که یونان یک کمپ جدید را برای جابه‌جایی مهاجران در نظر گرفته است، اما پناه‌جویان به این کمپ نمی‎روند.
آقای صمدی گفت که مهاجران استدلال می‌کنند که باید به آن‌ها اجازه داده شود تا از یونان به دیگر کشورهای اروپایی بروند، اما دولت یونان این اجازه را نمی‌دهد.
سفیر افغانستان تأکید کرد که تحقق این خواست مشکل است و به همین دلیل جنجالی شده است.
میرویس صمدی گفت که جنجال بین دولت یونان و مهاجران بر سر این موضوع تا اندازه‌ای مدیریت جابه‌جایی پناه‌جویان کمپ موریا را با کندی روبه‌رو کرده است.

از نظر پناهجویان، کمپ جدیدی را که دولت یونان درنظر گرفته است، بیش‌تر حکم «بازداشتگاه» را دارد.
سفیر افغانستان در آتن اما گفت که وزیر مهاجرت و پناهندگی یونان در تماسی به او ادعای مهاجران مبنی بر بازداشتگاه بودن کمپ جدید را رد کرده است. وزیر مهاجرت یونان به سفیر افغانستان گفته است که مطابق قانون این کشور حق ایجاد بازداشتگاه برای مهاجران را ندارد.

برخی از باشند‌گان بومی یونان نیز با ایجاد کمپ پناهجویان در مناطق‌شان مخالفت کرده‌اند و حتا احتمال درگیری را نیز بالا برده است.

با این حال، سفیر افغانستان در یونان از مهاجران افغانستانی می‌خواهند که با نهادهای امدادرسان و دولت یونان همکار باشند و از حوصله‌مندی کار بگیرند.
سفیر افغانستان در یونان به 8صبح گفت که نهادهای بین‌المللی و یونان از کمک‌رسانی به مهاجران اطمینان داده‌اند.
با این حال، میرویس صمدی از مهاجران افغان خواست که خویشتن‌داری کنند و از هر نوع کاربرد خشونت که سلامت خودشان و دیگران را به خطر بیندازند، خودداری کنند
میرویس صمدی گفت که سفارت افغانستان در یونان در تماس دوام‌دار با مهاجران قرار دارد و از جانب دیگر با نهادهای امدادرسان و دولت از نزدیک کار می‌کند تا مشکل پناه‌جویان افغان را به زودی حل کند.

رضا باهر، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان می‌گوید که به مهاجران افغانستانی در کمپ موریا از سوی نهادهای بین‌المللی امدادگر کمک‌رسانی شده است.
سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان افزود که آتش‌سوزی تلفات در پی نداشته است، اما شمار زیادی از مهاجران افغانستانی بی‌سرپناه شده‌اند.

  پربازدید ترین