• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امرالله صالح: طالبان، گروهی کوچکی است که می خواهد برای خود هویت بسازد

 امرالله صالح: طالبان، گروهی کوچکی است که می خواهد برای خود هویت بسازد

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، می‌گوید که طالبان، گروه کوچکی است که می‌خواهد برای خود، هویت بسازد.

رییس‌جمهور غنی و معاونان او، صبح روز یک‌شنبه (30 سنبله)، در رأس هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی، به ولایت بامیان سفر کردند. آن‌ها، در همایشی حضور یافته و بر اراده‌ی جدی حکومت افغانستان در زمینه‌ی عملی ساختن تعهدات به مردم، تأکید کردند.

رییس‌جمهور غنی، در سخنانی گفت که جمهوریت، از تمام مردم افغانستان است و اگر جمهوریت نباشد، هیچ مطالبه و خواستی مطرح نخواهد شد.

او، تأکید کرد که نقشه‌ی راه در زمینه‌ی صلح، همان چیزی است که نمایندگان مردم در لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، فیصله کرده و واضح ساختند که صلح باید به معنای ختم خشونت و جنگ چهل ساله باشد و در پی آن، یک نظام با ثبات و مردمی به وجود آید.

از سویی هم، امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، در این همایش گفت که نگرانی‌ای وجود ندارد؛ زیرا یک گروه کوچک می‌خواهد برای خود هویت بسازد و هویت‌سازی، بدون پذیرش خواست و مطالبات مردم، ناممکن است.

به گفته‌ی او، اگر طالبان یک روز آتش‌بس را بپذیرند و در میان مردم بروند، به سرعت ذوب خواهند شد و از بین خواهند رفت.

با این حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز، در این همایش، ادعاهایی مبنی بر آمدن حکومت موقت را بی‌اساس خواند و آن را در شرایط کنونی، غیرقابل طرح دانست. او افزود: «طرح چنین ایده‌هایی، بازگشت به گذشته و یک انقطاع تاریخی است که مردم افغانستان، هرگز به آن رضایت نخواهند داد.»

آقای دانش، گفت که طالبان، می‌توانند به عنوان یک حزب سیاسی، یکی از صداهای موجود باشد و حتا تمام قدرت را بگیرد؛ اما در چوکات قانون و با میکانیزم‌های مردم سالارانه فعالیت کند؛ نه از راه جنگ و خشونت.

این در حالی است که گفت‌وگوهای میان‌افغانی، هفته‌ی گذشته، در دوحه، پایتخت قطر، گشایش یافت. از آن زمان تا اکنون، دو طرف، در مورد آجندای اصلی گفت‌وگوها، به توافق نرسیده اند.

  پربازدید ترین