• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله عبدالله: گروه طالبان فراخوان برقراری آتش بس را بپذیرد

عبدالله عبدالله: گروه طالبان فراخوان برقراری آتش بس را بپذیرد

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، گفته است که توقع می‌رود تا گروه طالبان، فراخوان عدم خشونت و آتش‌بس در افغانستان را بپذیرد.

آقای عبدالله، روز دوشنبه (31 سنبله)، در پیامی به مناسبت «روز جهانی صلح»، گفته است که بیش از چهل سال از جنگ و خون‌ریزی در افغانستان می‌گذرد؛ اما هنوز هم، درگیری‌ها پایان نیافته و همه‌روزه، غیرنظامیان به شمول کودکان و زنان، قربانی می‌شوند.

او افزوده است که هیأت گفت‌وگوکننده‌ی دولت افغانستان، با اراده و نیت پاک، برای گفت‌وگوهای صلح حاضر شده است و توقع می‌رود که گروه طالبان نیز، به فراخوان عدم خشونت و آتش‌بس، «لبیک» گفته و برای یک آینده‌ی صلح‌آمیز، دست یاری دهد.

آقای عبدالله، گفته است: «همه‌ی مردم، از ادامه‌ی جنگ و درگیری‌ها در کشور، به شدت بیزار و خسته‌اند. جنگ راه حل اختلاف‌ها نیست و تنها گفت‌وگوست که می‌تواند زمینه‌ی یک زندگی مسالمت‌آمیز را مساعد سازد. تحقق صلح، منوط به تعریف ارزش‌های مشترک از طریق گفت‌وگو، مذاکره، روا داری، تفاهم و احترام به حقوق انسانی است.»

به گفته‌ی او، برپایی و حفظ صلح و تأمین امنیت در افغانستان، با امنیت جهان و منطقه‌ پیوند تنگاتنگ دارد و جامعه‌ی صلح‌آمیز در کشور، فرصت بیشتر مناسبات و مراودات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را با همه کشورها فراهم می‌سازد.

بیست‌ویکم سپتامبر، مصادف است با روز جهانی صلح که همه ساله برای گرامی‌داشت از قربانیان جنگ و تأکید بر عدم خشونت، از آن در سراسر جهان، گرامی‌داشت می‌شود.

در این روز، کشورها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از طرف‌های درگیر می‌خواهند تا از جنگ دست کشیده و روی راه حل مسالمت‌آمیز و آتش‌بس دائمی توافق کنند.

از این روز، در حالی در کشور گرامی‌داشت می‌شود که گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان، در دوحه، پایتخت قطر، جریان دارد. پس از گذشت حدود 10 روز، دو طرف، تا اکنون، حتا روی آجندای نهایی گفت‌وگوها، به توافق نرسیده اند.

  پربازدید ترین