• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گزارشی تکان دهنده؛ سربازان استرالیایی در افغانستان با کشتن ده ها غیرنظامی مرتکب «جنایت جنگی» شده اند

گزارشی تکان دهنده؛ سربازان استرالیایی در افغانستان با کشتن ده ها غیرنظامی مرتکب «جنایت جنگی» شده اند

ویدیوی دوربین روی کلاه‌ یک سرباز استرالیایی که اخیرا منتشر شده است نشان می‌دهد که نیروهای اس‌ای‌اس استرالیا یک مرد غیرمسلح افغان را از فاصله نزدیک و با شلیک سه گلوله به قتل می‌رسانند. پس از این واقعه در پاسخ به اعتراض ریش سفیدهای نیروی دفاع استرالیا در این زمینه تحقیقاتی انجام داد که نشان می‌داد این شلیک به دلیل دفاع از خود انجام شده است اما تصاویر تناقض آشکاری بین گفته‌های نیروهای اس‌ای‌اس به تیم تحقیق و اتفاقی که افتاده است نشان می‌دهد. در تحقیقات عنوان شده است که سرباز از فاصله 15-20 متری به مرد افغان شلیک کرده است و در دست او بی‌سیم وجود داشته است. این در حالی است که ویدیو منتشر شده نشان می‌دهد این کشاورز افغان در حالت تسلیم و در بالای سرش قرار گرفته است؟ این ویدیو را با زیرنویس فارسی می‌بینید.


همزمان با انتشار گزارشی رسمی، فرمانده کل ارتش استرالیا روز پنج‌شنبه از قتل چندین غیرنظامی در کشور به دست نیروهای ویژه این ارتش خبر داد و رسما از دولت و مردم افغانستان عذرخواهی کرد.

به گفته ژنرال انگس کمپبل، بر اساس «اطلاعات معتبر و موثق»، در 23 موقعیت جداگانه، «39 نفر به شکل غیرقانونی به دست 25 نفر از نیروهای ویژه» ارتش استرالیا به قتل رسیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این یافته‌ها در گزارشی مشروح از عملکرد نیروهای ویژه استرالیا از سال‌ 2005 تا 2016 در افغانستان آمده است. تحقیقات و تهیه این گزارش چهار سال به طول انجامیده است.

به گفته فرمانده ارتش استرالیا، تمامی این قتل‌ها در «خارج از صحنه نبرد» رخ داده است.
در این گزارش آمده است که فرماندهان ارشد زیردستان خود را «وادار می‌کردند اسرای بی‌دفاع را بکشند» تا آنها را برای نبرد آمده کنند.
استرالیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بر اساس همین یافته‌ها 19 سرباز فعلی و سابق این کشور به دادگاه جنایی ارجاع داده خواهند شد.
در گزارش رسمی دولت استرالیا توصیه شده است که کانبرا باید به خانواده قربانیان افغان حتی در صورت تبرئه متهمان غرامت بپردازد.

اشرف غنی رییس جمهور گفته که اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا در تماس با او مراتب «تأثر عمیق» خود را نسبت به یافته‌های این گزارش ابراز کرده است. وزیر خارجه این کشور نیز به خبرگزاری‌ها گفته که یافته‌های این گزارش «غیرقابل بخشش» و انتشار آن «قدمی مهم برای اجرای عدالت» است.

  پربازدید ترین