• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرین خواستار کاهش هزینه خدمات کنسولی در ایران شدند

مهاجرین خواستار کاهش هزینه خدمات کنسولی در ایران شدند

در هفته‌های گذشته کمپین یا کارزار مهاجرین افغانستانی مقیم ایران بر سر کاهش هزینه‌های صدور پاسپورت و تذکره و خدمات کنسولی، سر و صدای زیادی در فضای مجازی و رسانه ای افغانستان ایجاد کرده‌است.

این کمپین که در اسد/مرداد سال جاری (اوت 2020) آغاز شد، اگرچه هنوز به اهداف خود نرسیده‌است اما نویدبخش طلوع حرکت‌های جمعی مهاجرین برای دفاع از حقوق خود می‌باشد.

 «عبدالله عباسی» از فعالان کمپین کاهش هزینه‌های خدمات کنسولی برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران و عضو شورای رهبری این کمپین در گفت و گو با خبرگزاری پیام آفتاب دربارهٔ دلیل ایجاد این کمپین گفت: «از حمل/ فروردین سال 1397 با کاهش لحظه‌ای ارزش تومان روبرو بودیم به طوری که این اواخر، نرخ دالر در ایران به 32.000 تومان هم رسیده‌است.»

وی افزود: «مهاجرین با درآمد تومان در شرایط عادی به سختی می‌توانستند درآمد حداقلی کمایی کنند. در این 2/5 سال اخیر با کاهش شدید ارزش تومان و افزایش گرانی و بعد از آن وضعیت کرونایی، مهاجرین در وضعیت بسیار بد اقتصادی قرار گرفته‌اند در چنین شرایط اسفناکی، سفارت و کنسولگری‌ها هم هزینه‌های دالری را با نرخ بازار سیاه از مهاجرین مطالبه می‌کنند.»

این عضو کمپین کاهش هزینه‌های خدمات کنسولی تصریح کرد: «حتی محصلین دانشگاه‌ها هم مجبور بودند جهت اخذ پاسپورت الکترونیک برای بار دوم 120 دالر پرداخت کنند، ان هم با نرخ بازار سیاه، که البته بعد از حدود دو ماه اعتراض مدنی در فضای مجازی، این هزینه برای آن ها به 20 دالر کاهش یافت.»

وی تأکید کرد: «مهاجرین در ایران از رئیس‌جمهور محترم تقاضا دارند که هزینه تذکره الکترونیک، پاسپورت، پاسپورت مفقودی و خدمات کنسولی برای مهاجرین کاهش یابد. به خصوص تذکره الکترونیک 1 دالر و پاسپورت 20 دالر منظور گردد. همچنین برای محصلین تذکره و پاسپورت رایگان منظور گردد. دیگر اینکه برای خانواده‌هایی که دارای افراد معلول یا بیماری‌های خاص و صعب العلاج هستند، تذکره و پاسپورت رایگان منظور گردد.»

عباسی در ادامه افزود: «چندین ماه طول می‌کشد تا پاسپورت به دست متقاضی برسد حتی در موارد زیادی به 1 سال هم کشیده شده‌است در چنین حالتی مهاجر عملاً با بسیاری از مشکلات اقامتی و دیگر معضلات مواجه و دچار خسارات زیاد می‌شوند. بر همین اساس روند اخذ پاسپورت می‌بایست در کمتر از یک ماه صورت گیرد.

این مهاجر مقیم شهر مشهد ایران، «محاسبه نشدن هزینه‌های دالری به نرخ بازار سیاه» و «منظور شدن هزینه‌ها متناسب با درآمد ریالی مهاجرین» را از دیگر خواسته‌های این کمپین از رئیس‌جمهور افغانستان خواند.

وی در ادامه تأکید کرد: «در این شرایط بیکاری کرونایی و کاهش بی‌سابقه تومان در برابر دالر، 99 درصد مهاجرین توان پرداخت هزینه‌های دالری سفارت و کنسولگری را ندارند. هزینه‌هایی همچون پرداخت 125 دالر برای وکالت، 125 دالر برای عزل وکیل، 50 دالر برای صدور نکاح خط، 125 دالر برای صدور حصر وراثت، 125 دالر برای صدور اقرار خط، 120 دالر برای صدور پاسپورت برای بار دوم و ده‌ها مورد دیگر.»

عضو فعال کمپین کاهش هزینه‌های خدمات کنسولی گفت: «سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایران بدون توجه به وضعیت اقتصادی مهاجرین، هزینه‌های دالری (با نرخ دالر در بازار سیاه) از مهاجرین مطالبه می‌کنند. مهاجرین در ایران با چنین وضعیت اقتصادی، هزینه‌های دالری یکسانی با مهاجرین در اروپا و آمریکا باید پرداخت کنند، آن هم با نرخ دالر در بازار سیاه.»

وی تصریح کرد: «مهاجرین با 3 توفان توییتری خود در تاریخ‌های 25 میزان/مهر، 1 عقرب/آبان و 16 عقرب/آبان و جمع‌آوری امضای آنلاین، خواهان کاهش هزینه‌های تذکره، پاسپورت و خدمات کنسولی، متناسب با درآمد ریالی مهاجرین شدند.»

  پربازدید ترین