• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان» در شهر مزار شریف افتتاح شد

«نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان» در شهر مزار شریف افتتاح شد

"نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان" طی مراسمی با حضور والی بلخ، رئیس شورای ولایتی، رئیس اطلاعات و فرهنگ، رئیس امور زنان سر قونسل ایران در بلخ، و دیگر نهادها، در شهر مزارشریف افتتاح شد.

 روز گذشته (چهارشنبه12 قوس) نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان از سوی قونسلگری جمهوری اسلامی ایران و با حضور والی بلخ، رئیس شورای ولایتی، رئیس اطلاعات و فرهنگ، رئیس امور زنان سر قونسل ایران در بلخ، روئسای ادارات دولتی و پوهنتون‌های خصوصی، مراکز و مدارس علمی و دینی فرهنگیان و دانشجویان در میدان فوتبال امام خمینی در شهر مزارشریف برگزار گردید.

 والی بلخ:در صورت امکان کتابخانه دیجیتال در کشور راه‌اندازی شود
محمد فرهاد عظیمی والی ولایت بلخ،در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب ایران و افغانستان گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف افغانستان سهیم بوده و هم‌زبانی دو ملت نیز نقش بسزایی در توسعه روابط در عرصه‌های مختلف دارد.

ایشان گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران در محور سیاست خارجه افغانستان، کشور دوست و همسایه اسلامی می‌باشد.

او، در ادامه صحبت‌های خود افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران در مسائل مختلف افغانستان سهیم بوده و هم‌زبانی دو کشور نیز نقش بسزایی در توسعه روابط آنها در عرصه‌های مختلف دارد.

عظیمی، گفت: راه‌اندازی نمایشگاه‌های کتاب از سوی کشور ایران در عرصه تقویت منبع، اطلاعات عمومی و مآخذگیری که برای دانشجویان ما ضرورت دارد، بیشتر تاثیرگذار می‌باشد.

#والی_بلخ، تصریح نمود که جوانان کشور باید در جهت بلند بردن ظرفیت سطح آگاهی خود، از کتاب‌هایی که برای نمایش و تخفیف در نظر گرفته شده است استفاده عظیمی داشته باشند.

وی، از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست که یک کتابخانه معیار و مدرن دیجیتالی و متصل به تمام کتابخانه‌های دنیا و بخصوص ایران را راه‌اندازی کنند تا جوانان ما بتوانند دسترسی بیشتری به کتب و منابع اطلاعاتی و درسی داشته باشند.  

مطیع‌الرحمن کریمی رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ، اظهار داشت: این نمایشگاه به مدت هفت روز و تا 19 قوس ادامه خواهد داشت و در معرض دید اشتراک‌کنندگان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

او، افزود: این نمایشگاه دارای 40 غرفه #کتاب بوده که 11 غرفه از افغانستان و 31 غرفه مربوط به کشور ایران می‌باشد و در حدود سی و پنج هزار جلد کتب مختلف‌النوع به نمایش گذاشته شده است.

سرقنسول جمهوری اسلامی ایران در ولایت بلخ با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در خصوص روابط فرهنگی تاثیرات بیشتری را خواهد داشت و این دو کشور از یک دیرینه طولانی و دراز مدت برخوردار هستند؛ افزود: ایران و افغانستان مشترکاتی داشته و در یک حوزه تمدنی با هم قرار دارند و زبان، سنت و فرهنگ‌های به هم آمیخته دو کشور باعث می‌شود که در زمینه تولید محصولات با یکدیگر بویژه در بخش انتشارات و کتاب همکاری بیشتری را داشته باشیم.

به گفته وی، این نمایشگاه‌ها می‌تواند باعث ترویج کتاب‌خوانی و علم آموزی بین جوانان افغانستان گردد و محقق شدن این موضوع ارتباط مستقیمی با اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ و  رسانه در عرصه پخش و نشر این موضوعات دارد.

آقای یحیوی، ابراز داشت اگر به صورت قطعی ملت‌های منطقه با یکدیگر روابط مستحکمی داشته باشند، مایه امیدواری خواهد بود و ما خودمان می‌توانیم در منطقه مانند یک خانواده روابط و همکاری‌هایی را در جهت رشد، امنیت و آسایش این خانواده، توسعه بدهیم که به چشم دشمنان مشترک مانند خار تاثیرگذار باشد.

در همین حال محمد علی، یکی از اشتراک‌کنندگان در این نمایشگاه کتاب می‌گوید: مومنت درسی دانشگاه‌های افغانستان قدیمی بوده و با دانشگاه‌های کشورهای دیگر هم‌خوانی ندارند و بیشتر دانشجویان از این مشکلات رنج می‌برند.

وی، افزود: برپایی این‌گونه نمایشگاه‌های کتاب از سوی کشور ایران، به دانشجویان در عرصه سیمنار و پایان‌نامه نویسی کمک کرده و تمام محصلین از منابع و ماخذ کتاب‌های ایرانی مواد درسی خودشان را می‌گیرند.

نام‌برده گفت: بیشتر دانشگاه‌های شخصی مواد درسی خود را از کتاب‌های ایرانی کاپی پیست می‌گیرند، در صورتی که اگر  آن کتاب بصورت کامل در دانشگاه تدریس شود برای دانشجویان مفیدتر واقع می‌گردد.

گفتنی است که بیشتر نمایشگاه‌های علمی و فرهنگی که از سوی جمهوری اسلامی ایران در ولایت بلخ برگزار می‌گردد، مورد استقبال مردم فرهنگ دوست شهر مزارشریف می‌گردد.

  پربازدید ترین