• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرور دانش: با حمایت از طرح حکومت موقت، به مخالفان اجازه ی فروپاشی نظام را ندهید

 سرور دانش: با حمایت از طرح حکومت موقت، به مخالفان اجازه ی فروپاشی نظام را ندهید

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری، از افرادی که شعار طرح حکومت موقت سر می‌دهند، خواست تا از این کار دست برداشته و با اتحاد، برای منافع عمومی و حفظ دست‌آوردهای 20 سال گذشته، جبهه‌ی جمهوریت را تقویت کنند.

آقای دانش که روز چهارشنبه (24 جدی)، در نشستی زیر نام «قانون اساسی؛ حقوق شهروندی و صلح پایدار» سخن می‌زد، گفت که نباید با شعار دادن طرح حکومت موقت، به «مخالفان و دشمنان» افغانستان اجازه داد که بار دیگر مثل گذشته‌ها یک نوع فروپاشی و انقطاع دیگر را بر مردم افغانستان تحمیل کنند.

او افزود: «من به این باورم اکثر افرادی که از داخل افغانستان گاهی شعار دولت موقت سر می‌دهند، حسن نیت دارند و بر این باورند که صلح تنها با برقراری یک دولت موقت امکان‌پذیر است و لذا با ذوق‌زدگی و شتاب‌زدگی برای صلح و یا به خاطر پاره‌ای از رقابت‌های داخلی این سخنان را مطرح می کنند.»

به گفته‌ی آقای دانش، شعار دولت موقت به معنای نادیده گرفتن آرای عمومی و اراده‌ی شهروندان است که سبب گسست در نظام جمهوری و سرآغاز یک بی‌نظمی و خشونت دیگر در کشور خواهد شد.

او گفت، کسانی که خود را طرف‌دار جمهوریت و مخالف امارت می‌دانند و در عین حال شعار دولت موقت سر می‌دهند، یا شاید با مفاهیم سیاسی و حقوقی و واقعیت‌های تاریخی ناآشنا اند و یا اصلا به نظام جمهوریت و قانون اساسی وفاداری و پایبندی ندارند و یا این که در بدترین حالت به دنبال منافع شخصی اند و یا حلقاتی هم ممکن است با حلقاتی در خارج از افغانستان در تبانی و همسویی باشند.

آقای دانش تاکید کرد که اگر در روند صلح آرای عمومی و حقوق شهروندی معیار قرار نگیرد و نظم جمهوری حاکم نشود، صلح پایدار به وجود نخواهد آمد.

او هم‌چنان گفت که تداوم نظم حقوقی کنونی و تداوم مشروعیت قانون اساسی، تضمین‌کننده‌ی اصلی صلح عادلانه و پایدار است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری، گفت که برای دست‌یابی به صلح پایدار، باید رضایت و قناعت واقعی همه اطراف حاصل شود وگرنه با یک وضعیت تحمیلی و فراهم نشدن قناعت همه، آتش جنگ زیر خاکستر پیمان صلح همچنان داغ باقی خواهد ماند و هر لحظه احتمال شعله‌ور شدن آن وجود خواهد داشت.

این در حالی است که چند روز پیش، زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، به کابل آمده بود. آقای خلیل‌زاد در جریان این سفر، با اکثر رهبران سیاسی و جهادی‌های پیشین دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این سفر، با رییس‌جمهور غنی دیداری نداشت.

با این حال، منابعی گفته اند که آقای خلیل‌زاد در جریان دیدار با رهبران سیاسی و جهادی‌های پیشین، در باره‌ی طرح ایجاد حکومت موقت حرف زده است. به دنبال این مسایل، عطامحمد نور، از جهادی‌های پیشین، از طرح حکومت موقت حمایت کرد.

با این حال، راس ویلسن، سرپرست سفارت امریکا در کابل، گفته است که کشورش از حکومت موقت در افغانستان طرف‌داری نمی‌کند.

آقای ویلسن، روز چهارشنبه (24 جدی)، در برگه‌ی تویترش نوشت: «ما از حکومت موقت طرف‌داری نکرده‌ایم و امریکا از یک حکومت موقت طرف‌داری نمی‌کند. نتیجه‌ی گفت‌وگوهای صلح به افغان‌ها بستگی دارد و به باور ما، این نتایج، باید منعکس‌کننده‌ی خواست‌ها و آرزوهای مردم افغانستان باشد.»

به گفته‌ی او، ایالات متحده متعهد است که از طریق یک توافق سیاسی به منازعات در افغانستان پایان دهد. او افزوده است که این توافق سیاسی، باید ضامن حفظ دست‌آوردهای 19 سال گذشته در افغانستان باشد.

  پربازدید ترین