• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تأکید اسماعیل خان بر تشکیل حکومت موقت

 تأکید اسماعیل خان بر تشکیل حکومت موقت

محمداسماعیل خان، عضو شورای عالی مصالحۀ ملی از افزایش ناامنی‌ها در کشور و آن‌چه «یارگیری» حکومت می‌خواند انتقاد می‌کند. او می‌گوید که رئیس‌جمهور غنی به جای یارگیری به فکر وضعیت شکنندۀ امنیتی کشور باشد.

اسماعیل خان پس از چاشت روز (چهارشنبۀ، 24جدی/دی) در خانه‌اش در هرات، در دیداری با هوادارانش می‌گوید، در حالی‌که ناامنی‌ها در کشور بیداد می‌کند و شهرها در محاصرۀ طالبان قرار دارد، اما رئیس‌جمهور به فکر یارگیری و بقای خود است.

این عضو شورای عالی مصالحۀ ملی و یکی از فرمانده‌هان پیشین جهادی تأکید می‌کند که آقای غنی با یارگیری دو یا سه تن، به جایی نمی‌رسید. او از رئیس‌جمهور غنی می‌خواهد که به جای جذب چند تن در کنار خود، با سیاست‌گران و بزرگان افغانستان به تفاهم برسد و برای بیرون‌رفت از بحران کنونی کشور و به نتیجه‌رسیدن صلح، تلاش کند.

به گفتۀ او، آقای غنی برای به نتیجه‌رسیدن صلح تلاش نمی‌کند، بل‌که تلاش می‌کند که حکومت کنونی‌اش تا پایان چهارسال ادامه یابد.

اسماعیل خان، تشکیل حکومت موقت را تنها راه رسیدن به صلح می‌داند و می‌گوید که زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ آمریکا برای صلح افغانستان در دیدارهایش با سیاست‌گران و مقام‌های حکومتی، سه طرح را برای رسیدن به صلح با طالبان مطرح کرده است‌.

به گفتۀ او، واگذاری حکومت به طالبان، یک‌جاشدن طالبان با دولت افغانستان و تشکیل حکومت موقت، از جملۀ طرح های پیشنهادی خلیلزاد برای تأمین صلح است. او می‌گوید، با واگذاری حکومت به طالبان هیچ‌کسی موافق نیست و طالبان با یک‌جاشدن با نظام کنونی افغانستان، موافق نیستند.

اسماعیل خان تأکید می‌کند که اکنون تنها راه تأمین صلح، تشکیل حکومت موقت است که حکومت کنونی باید با آن موافقت کند.

این عضو شورای عالی مصالحۀ ملی در بخشی از سخنانش از آن‌چه تلاش پاکستان برای «وحشت‌افگنی» در افغانستان و ترساندن مردم از طالبان می‌خواند نیز انتقاد می‌کند و هشدار می‌دهد که اگر نظام افغانستان فروبپاشد، پاکستان نیز از آن متضرر خواهد شد.

شماری از هواداران اسماعیل خان نیز با انتقاد از افزایش ناامنی‌ها و تلاش حکومت برای یارگیری، می‌گویند که باید برای بیرون‌رفت از بحران کنون، حکومت به تشکیل حکومت موقت تن دهد.

اسماعیل خان در حالی بر تشکیل حکومت موقت تأکید می‌کند که راس ویلسن، سرپرست سفارت آمریکا در کابل می‌گوید که آمریکا از حکومت موقت طرفداری نمی‌کند. او امروز در توییتی نوشته است: «ما از حکومت موقت طرفداری نکرده‌ایم و آمریکا از یک حکومت موقت طرفداری نمی‌کند.»

  پربازدید ترین